نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسپهری بناب, حسنfa_IR
dc.contributor.authorحسینی, فاطمه ساداتfa_IR
dc.contributor.authorاحمدی, مالکfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:27:57Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:27:57Z
dc.date.available1399-07-09T03:27:57Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:27:57Z
dc.date.issued2017-08-23en_US
dc.date.issued1396-06-01fa_IR
dc.date.submitted2016-11-16en_US
dc.date.submitted1395-08-26fa_IR
dc.identifier.citationسپهری بناب, حسن, حسینی, فاطمه سادات, احمدی, مالک. (1396). اکتساب و تحکیم یادگیری حرکتی رویه‌ای در کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی. نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 9(2), 219-237. doi: 10.22059/jmlm.2017.219497.1176fa_IR
dc.identifier.issn9333-2008
dc.identifier.issn2676-4547
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2017.219497.1176
dc.identifier.urihttps://jmlm.ut.ac.ir/article_62803.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/241228
dc.description.abstract<br /> کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی (DCD) گاه در اجرا و یادگیری مهارت‌های حرکتی با مشکل مواجه می‌شوند. هدف تحقیق حاضر، بررسی روند اکتساب و یادگیری حرکتی رویه‌ای در کودکان (DCD) است. از بین دانش‌آموزان پسر 12-8 سالۀ شهر تبریز، 12 کودک دچار اختلال هماهنگی رشدی و 12 کودک عادی همتا از نظر هوشی و سن تقویمی، به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. از شکل تعدیل‌یافتۀ تکلیف پیگردی چرخان و متغیرهای زمان باقی ماندن بر هدف، زمان متوالی بر هدف، فاصله از هدف، فاصله از مسیر و فاز نسبی برای ارزیابی یادگیری حرکتی رویه‌ای استفاده شد. شرکت‌کنندگان پس از تمرین در مرحلۀ اکتساب، آزمون یادداری فوری 10 دقیقه و آزمون تحکیم با تأخیر 24 ساعت را انجام دادند. نتایج تحلیل داده‌ها با تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر نشان داد در مرحلۀ اکتساب بین دو گروه در زمان باقی ماندن بر هدف، فاصله از مسیر و فاز نسبی تفاوت معناداری وجود ندارد، ولی در زمان متوالی بر هدف، فاصله از هدف تفاوت معنادار است. در مرحلۀ یادداری در متغیرهای زمان باقی ماندن بر هدف و زمان متوالی بر هدف و فاصله از هدف تفاوت معنادار بود، ولی در فاصله از مسیر و فاز نسبی تفاوت معناداری وجود نداشت. به‌طور کلی، یافته‌ها بیانگر آن است که با وجود عملکرد کم کودکان DCD در یادگیری حرکتی رویه‌ای، آنان قادر به کسب الگوهای هماهنگی حرکتی بودند.fa_IR
dc.format.extent336
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه رشد و یادگیری حرکتیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Motor Learning and Movementen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2017.219497.1176
dc.subjectاختلال هماهنگی رشدیfa_IR
dc.subjectفاز نسبیfa_IR
dc.subjectفاصله از مسیرfa_IR
dc.subjectفاصله از هدفfa_IR
dc.subjectیادگیری حرکتی رویه‌ایfa_IR
dc.titleاکتساب و تحکیم یادگیری حرکتی رویه‌ای در کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentمربی، گروه تربیت بدنی وعلوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، آذربایجان غربی، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه رفتار حرکتی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایرانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue2
dc.citation.spage219
dc.citation.epage237


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد