اکتساب و تحکیم یادگیری حرکتی رویهای در کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی
(ندگان)پدیدآور
سپهری بناب, حسنحسینی, فاطمه ساداتاحمدی, مالکنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی (DCD) گاه در اجرا و یادگیری مهارتهای حرکتی با مشکل مواجه میشوند. هدف تحقیق حاضر، بررسی روند اکتساب و یادگیری حرکتی رویهای در کودکان (DCD) است. از بین دانشآموزان پسر 12-8 سالۀ شهر تبریز، 12 کودک دچار اختلال هماهنگی رشدی و 12 کودک عادی همتا از نظر هوشی و سن تقویمی، بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. از شکل تعدیلیافتۀ تکلیف پیگردی چرخان و متغیرهای زمان باقی ماندن بر هدف، زمان متوالی بر هدف، فاصله از هدف، فاصله از مسیر و فاز نسبی برای ارزیابی یادگیری حرکتی رویهای استفاده شد. شرکتکنندگان پس از تمرین در مرحلۀ اکتساب، آزمون یادداری فوری 10 دقیقه و آزمون تحکیم با تأخیر 24 ساعت را انجام دادند. نتایج تحلیل دادهها با تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر نشان داد در مرحلۀ اکتساب بین دو گروه در زمان باقی ماندن بر هدف، فاصله از مسیر و فاز نسبی تفاوت معناداری وجود ندارد، ولی در زمان متوالی بر هدف، فاصله از هدف تفاوت معنادار است. در مرحلۀ یادداری در متغیرهای زمان باقی ماندن بر هدف و زمان متوالی بر هدف و فاصله از هدف تفاوت معنادار بود، ولی در فاصله از مسیر و فاز نسبی تفاوت معناداری وجود نداشت. بهطور کلی، یافتهها بیانگر آن است که با وجود عملکرد کم کودکان DCD در یادگیری حرکتی رویهای، آنان قادر به کسب الگوهای هماهنگی حرکتی بودند.
کلید واژگان
اختلال هماهنگی رشدیفاز نسبی
فاصله از مسیر
فاصله از هدف
یادگیری حرکتی رویهای
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
مربی، گروه تربیت بدنی وعلوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایراندانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، آذربایجان غربی، ایران
استادیار، گروه رفتار حرکتی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
شاپا
9333-20082676-4547




