نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبنی کریمی, سیده بهارfa_IR
dc.contributor.authorهادیانفرد, حبیبfa_IR
dc.contributor.authorرستمی, ربابهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:27:56Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:27:56Z
dc.date.available1399-07-09T03:27:56Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:27:56Z
dc.date.issued2018-08-23en_US
dc.date.issued1397-06-01fa_IR
dc.date.submitted2018-02-08en_US
dc.date.submitted1396-11-19fa_IR
dc.identifier.citationبنی کریمی, سیده بهار, هادیانفرد, حبیب, رستمی, ربابه. (1397). تأثیر آموزش مهارت‌های حرکتی بنیادی بر تکانشگری شناختی، تکانشگری حرکتی و توجه پیوسته در دانش‌آموزان با علائم اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی. نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 10(2), 257-275. doi: 10.22059/jmlm.2018.248726.1331fa_IR
dc.identifier.issn9333-2008
dc.identifier.issn2676-4547
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2018.248726.1331
dc.identifier.urihttps://jmlm.ut.ac.ir/article_68146.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/241223
dc.description.abstractاختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی از جمله اختلالات رشدی عصبی رایج میان کودکان می‌باشد که می‌تواند مشکلات متعددی را در زمینه‌های گوناگون شناختی، اجتماعی و تحصیلی ایجاد کند. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مهارت‌های حرکتی بنیادی بر تکانشگری شناختی، تکانشگری حرکتی و توجه پیوسته در دانش ‌آموزان مقطع ابتدایی با علائم اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی انجام شد. روش پژوهش، شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانش‌آموزان پسر ثبت‌نام‌شده در مقاطع ابتدایی دبستان‌های دولتی شهر شیراز بوده‌است. نمونه‌ی موردمطالعه 38 نفر از دانش‌آموزان با علائم بیش‌فعالی بودند که به‌صورت چندمرحله‌ای و سپس بر اساس مقیاس درجه‌بندی سوانسون، نولان و پلهام (SNAP-IV) انتخاب گردیدند. دانش‌آموزان به‌صورت تصادفی در دو گروه کنترل (17 نفر) و آزمایش (21 نفر) قرار داده‌شدند. گروه آزمایش به مدت ده جلسه در برنامه مهارت‌های حرکتی بنیادی تمرین داده‌شد و گروه کنترل به فعالیت‌های روزمره خود پرداخت. یک‌جلسه قبل و پس از مداخلات، هردو گروه از دانش‌آموزان با استفاده از آزمون‌های عملکرد پیوسته، مازهای پورتئوس، جای‌گذاری اوکانر و آزمون پاس ایفرد مورد سنجش قرار گرفتند. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل واریانس طرح‌های تکراری مختلط انجام گردید و نشان‌داد که تمرین مهارت‌های حرکتی بنیادی می‌تواند در عملکرد کودکان با علائم بیش‌فعالی در تکانشگری حرکتی تأثیر معناداری داشته‌باشد. اما شواهدی مبنی بر تأثیر تمرینات ذکرشده بر توجه پیوسته و تکانشگری شناختی یافت‌نشد. باتوجه به یافته‌های پژوهش می‌توان نیتجه‌گرفت تمرین مهارت‌های حرکتی بنیادی به‌صورت کوتاه‌مدت می‌تواند بر کنترل حرکت و تکانه در کودکان با علائم نارسایی توجه/بیش‌فعالی مفید واقع گردد.fa_IR
dc.format.extent209
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه رشد و یادگیری حرکتیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Motor Learning and Movementen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2018.248726.1331
dc.subjectاختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالیfa_IR
dc.subjectتکانشگری حرکتیfa_IR
dc.subjectتکانشگری شناختیfa_IR
dc.subjectتوجه پیوستهfa_IR
dc.subjectمهارت‌های حرکتی بنیادیfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش مهارت‌های حرکتی بنیادی بر تکانشگری شناختی، تکانشگری حرکتی و توجه پیوسته در دانش‌آموزان با علائم اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روانشناسی بالینی, دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, دانشگاه شیراز, شیراز, ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد بخش روانشناسی بالینی, دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, دانشگاه شیراز, شیراز, ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار بخش تربیت بدنی, دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی, دانشگاه شیراز, شیراز, ایرانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue2
dc.citation.spage257
dc.citation.epage275


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد