| dc.contributor.author | معمارمقدم, مژگان | fa_IR |
| dc.contributor.author | طاهری تربتی, حمیدرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | کاشی, علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T03:27:56Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T03:27:56Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T03:27:56Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T03:27:56Z | |
| dc.date.issued | 2018-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-11-13 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-08-22 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | معمارمقدم, مژگان, طاهری تربتی, حمیدرضا, کاشی, علی. (1397). اثرمداخله تمرین بدنی بر عملکرد شناختی و فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغزدرکودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی. نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 10(2), 227-242. doi: 10.22059/jmlm.2018.244615.1313 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 9333-2008 | |
| dc.identifier.issn | 2676-4547 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2018.244615.1313 | |
| dc.identifier.uri | https://jmlm.ut.ac.ir/article_68144.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/241221 | |
| dc.description.abstract | هدف از این مطالعه بررسی اثر یک دوره تمرین بدنی بر عملکرد شناختی و فاکتور نروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) در کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی (ADHD) بود. این تحقیق به روش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون اجرا شد. شرکتکنندگان شامل 25 دانشآموز پسر 10 تا 7 سال مراجعهکننده به کلینیک ویژه بیمارستان روانپزشکی ابنسینا مشهد بودند که بهطور تصادفی به دو گروه (کنترل و تجربی) تقسیم شدند. گروه تجربی در یک برنامه ورزشی به مدت 24 جلسه و هر جلسه به مدت 75 دقیقه، شرکت کردند. تمامی شرکتکنندگان آزمون استروپ و آزمون برو نه برو را قبل و بعد از تمرین ورزشی اجرا کردند. همچنین نمونههای خونی شرکتکنندگان برای اندازهگیری BDNF سرم قبل و بعد از دوره مداخله فعالیت بدنی گرفته شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون ANCOVA انجام شد. نتایج نشان داد که عملکرد شناختی کودکان در گروه تجربی در آزمونهای استروپ و برو نه برو در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنیداری داشته است. همچنین سطوح BDNF سرم نیز افزایش معناداری را نشان داد (05/0>p). این یافتهها نشان داد که یک برنامه ورزشی سازمانیافته به بهبود عملکرد شناختی و درمان کودکان مبتلابه ADHD کمک میکند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 173 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه رشد و یادگیری حرکتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Motor Learning and Movement | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2018.244615.1313 | |
| dc.subject | اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی | fa_IR |
| dc.subject | فاکتور نروتروفیک مشتق از مغز | fa_IR |
| dc.subject | عملکرد شناختی | fa_IR |
| dc.subject | مداخلة حرکتی | fa_IR |
| dc.title | اثرمداخله تمرین بدنی بر عملکرد شناختی و فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغزدرکودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، دانشکدة علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، دانشکدة تربیت بدنی و علوم
ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 227 | |
| dc.citation.epage | 242 | |