نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمعمارمقدم, مژگانfa_IR
dc.contributor.authorطاهری تربتی, حمیدرضاfa_IR
dc.contributor.authorکاشی, علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:27:56Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:27:56Z
dc.date.available1399-07-09T03:27:56Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:27:56Z
dc.date.issued2018-08-23en_US
dc.date.issued1397-06-01fa_IR
dc.date.submitted2017-11-13en_US
dc.date.submitted1396-08-22fa_IR
dc.identifier.citationمعمارمقدم, مژگان, طاهری تربتی, حمیدرضا, کاشی, علی. (1397). اثرمداخله تمرین بدنی بر عملکرد شناختی و فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغزدرکودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی. نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 10(2), 227-242. doi: 10.22059/jmlm.2018.244615.1313fa_IR
dc.identifier.issn9333-2008
dc.identifier.issn2676-4547
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2018.244615.1313
dc.identifier.urihttps://jmlm.ut.ac.ir/article_68144.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/241221
dc.description.abstractهدف از این مطالعه بررسی اثر یک دوره تمرین بدنی بر عملکرد شناختی و فاکتور نروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) در کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی (ADHD) بود. این تحقیق به روش نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون اجرا شد. شرکت‌کنندگان شامل 25 دانش‌آموز پسر 10 تا 7 سال مراجعه‌کننده به کلینیک ویژه بیمارستان روان‌پزشکی ابن‌سینا مشهد بودند که به‌طور تصادفی به دو گروه (کنترل و تجربی) تقسیم شدند. گروه تجربی در یک برنامه ورزشی به مدت 24 جلسه و هر جلسه به مدت 75 دقیقه، شرکت کردند. تمامی شرکت‌کنندگان آزمون استروپ و آزمون برو نه برو را قبل و بعد از تمرین ورزشی اجرا کردند. همچنین نمونه‌های خونی شرکت‌کنندگان برای اندازه‌گیری BDNF سرم قبل و بعد از دوره مداخله فعالیت بدنی گرفته شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌ ANCOVA انجام شد. نتایج نشان داد که عملکرد شناختی کودکان در گروه تجربی در آزمون‌های استروپ و برو نه برو در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنی‌داری داشته است. همچنین سطوح BDNF سرم نیز افزایش معنا‌داری را نشان داد (05/0>p). این یافته‌ها نشان داد که یک برنامه ورزشی سازمان‌یافته به بهبود عملکرد شناختی و درمان کودکان مبتلابه ADHD کمک می‌کند.fa_IR
dc.format.extent173
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه رشد و یادگیری حرکتیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Motor Learning and Movementen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2018.244615.1313
dc.subjectاختلال نارسایی توجه / فزون کنشیfa_IR
dc.subjectفاکتور نروتروفیک مشتق از مغزfa_IR
dc.subjectعملکرد شناختیfa_IR
dc.subjectمداخلة حرکتیfa_IR
dc.titleاثرمداخله تمرین بدنی بر عملکرد شناختی و فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغزدرکودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، دانشکدة علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue2
dc.citation.spage227
dc.citation.epage242


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد