اثرمداخله تمرین بدنی بر عملکرد شناختی و فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغزدرکودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی
(ندگان)پدیدآور
معمارمقدم, مژگانطاهری تربتی, حمیدرضاکاشی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این مطالعه بررسی اثر یک دوره تمرین بدنی بر عملکرد شناختی و فاکتور نروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) در کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی (ADHD) بود. این تحقیق به روش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون اجرا شد. شرکتکنندگان شامل 25 دانشآموز پسر 10 تا 7 سال مراجعهکننده به کلینیک ویژه بیمارستان روانپزشکی ابنسینا مشهد بودند که بهطور تصادفی به دو گروه (کنترل و تجربی) تقسیم شدند. گروه تجربی در یک برنامه ورزشی به مدت 24 جلسه و هر جلسه به مدت 75 دقیقه، شرکت کردند. تمامی شرکتکنندگان آزمون استروپ و آزمون برو نه برو را قبل و بعد از تمرین ورزشی اجرا کردند. همچنین نمونههای خونی شرکتکنندگان برای اندازهگیری BDNF سرم قبل و بعد از دوره مداخله فعالیت بدنی گرفته شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون ANCOVA انجام شد. نتایج نشان داد که عملکرد شناختی کودکان در گروه تجربی در آزمونهای استروپ و برو نه برو در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنیداری داشته است. همچنین سطوح BDNF سرم نیز افزایش معناداری را نشان داد (05/0>p). این یافتهها نشان داد که یک برنامه ورزشی سازمانیافته به بهبود عملکرد شناختی و درمان کودکان مبتلابه ADHD کمک میکند.
کلید واژگان
اختلال نارسایی توجه / فزون کنشیفاکتور نروتروفیک مشتق از مغز
عملکرد شناختی
مداخلة حرکتی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار، دانشکدة علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایراناستاد، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
استادیار، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران
شاپا
9333-20082676-4547




