| dc.contributor.author | نادری, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | بهرامی, علیرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | خواجوی, داریوش | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T03:27:28Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T03:27:28Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T03:27:28Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T03:27:28Z | |
| dc.date.issued | 2017-05-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-03-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-07-16 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-04-26 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | نادری, محمد, بهرامی, علیرضا, خواجوی, داریوش. (1396). تأثیر تمرین فیزیکی و تصویرسازی ذهنی پتلپ (ثابت و متغیر) بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال. نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 9(1), 137-155. doi: 10.22059/jmlm.2017.62001 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 9333-2008 | |
| dc.identifier.issn | 2676-4547 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2017.62001 | |
| dc.identifier.uri | https://jmlm.ut.ac.ir/article_62001.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/241071 | |
| dc.description.abstract | هدف اصلی پژوهش حاضر، تأثیر تصویرسازی ذهنی پتلپ (ثابت و متغیر) بر یادداری و انتقال مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بود. برای دستیابی به هدف، به صورت هدفمند 75 نفر با امتیاز تصویرسازی ذهنی 55- 45 و بدون سابقه پرتاب آزاد بسکتبال انتخاب و به صورت تصادفی در پنج گروه 15 نفری قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات، از پرسش نامه ی توانایی تصویرسازی ذهنی، آزمون پرتاب آزاد بسکتبال . بعد از آموزش اولیه مهارت پرتاب آزاد بسکتبال از تمامی گروه ها پیش آزمون گرفته شد. پروتکل تمرینی، 8 جلسه به مدت 8 روز صورت گرفت. سپس پس آزمون به عمل آمد. آزمون انتقال بلافاصله بعد از آخرین جلسه تمرینی و آزمون یادداری 48 ساعت و یک هفته پس از آخرین جلسه ی تمرینی گرفته شد. داده ها به روش آماری تحلیل واریانس مرکب، تحلیل واریانس یک راهه، آزمون اثرهای ساده و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند. نتایج آزمون ها تفاوت معنی داری را بین تمامی گروه ها در آزمون یادداری و انتقال نشان می دهد. با توجه به یافته های این پژوهش نقش تصویرسازی ذهنی پتلپ متغیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و تأکید بر استفاده از آن در کنار تمرین بدنی متغیر توصیه می شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 923 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه رشد و یادگیری حرکتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Motor Learning and Movement | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2017.62001 | |
| dc.subject | تصویرسازی ذهنی | fa_IR |
| dc.subject | تمرین ثابت | fa_IR |
| dc.subject | تمرین متغیر | fa_IR |
| dc.subject | مدل پتلپ | fa_IR |
| dc.title | تأثیر تمرین فیزیکی و تصویرسازی ذهنی پتلپ (ثابت و متغیر) بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسارشد، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه اراک، اراک، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه اراک، اراک، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 137 | |
| dc.citation.epage | 155 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0001-9360-9373 | |