مرور دوره 8, شماره 28 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 7 از 7
-
نقد کهنالگویی شعر «قصه شهر سنگستان» مهدی اخوانثالث
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2012-09-22)«نقد کهنالگویی» یکی از رویکردهای اصلی نقد ادبی معاصر است که به کشف ماهیت و ویژگی اسطورهها و کهنالگوها و نقش آنها در ادبیات میپردازد. در این مقاله «قصه شهر سنگستان» از دیدگاه نقد کهنالگویی، بررسی و براساس کهنالگوهای ...
-
دگردیسی ایندرا به رستم
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2012-09-22)شخصیت رستم(1) در شاهنامه و ایندرا در ریگ ودا ـ کتاب مقدس هندیها ـ آنقدر به هم شباهت دارد که هر دو در یک پژوهش کنار هم مقایسه و تحلیل شوند. این پژوهش با طرح شباهتها در وظایف، اعمال و شخصیت هر دو اسطوره و با ذکر شواهدی ...
-
نگاهی گذرا به سیر تاریخی مهدویت در تصوف
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2012-09-22)مهدویت بیشتر به عنوان آموزهای شیعی در فرهنگ اسلامی ـ ایرانی، نقش و جایگاه مهمی دارد. در این مقاله، پس از مروری گذرا بر مفهوم موعودگرایی در ادیان ابراهیمی، جایگاه مهدویت در تصوف سدههای نخستین (قرون دوم تا پنجم) را بررسی ...
-
تطبیق پیر مغان دیوان حافظ با کهنالگوی پیر خردمند یونگ
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2012-09-22)شعر حافظ که آینه دنیای خیالانگیز و رازآلود وی است، به دلیل پیچیدگیهای معنایی و هنرورزیهای زبانی، همواره از متون باز و تفسیرپذیر به شمار آمده و درباره آن از منظرهای گوناگون سخن رفته است. نقد کهنالگویی آثار ادبی از فروع ...
-
علم ناآموخته
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2012-09-22)علوم در دیدگاه فیلسوفان و عارفان به انواع مختلف تقسیمبندی میشود. یکی از این تقسیمها، تقسیم علم به حصولی (آموخته) و حضوری (ناآموخته) است: علم حصولی، علمی است که با واسطة صورتهایی از معلوم خارجی به دست میآید و شامل آن ...
-
تحلیل محوری و منظومهای دفتر دوم مثنوی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2012-09-22)در پیشینة مثنویپژوهی، شرح مبسوط ابیات مثنوی و بهتازگی نیز پژوهشهای موضوعی، مرسوم و مورد توجه بوده است. اما کمتر به بررسی کلانفکرهای مثنوی در هر دفتر و سپس مقایسه و تطبیق آن با سایر دفاتر پرداخته شده است. خواننده این ...
-
اسطوره و قصههای عامیانه
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2012-09-22)قصههای عامیانه جلوهگاه فرهنگ هر ملت است و از آرزوها و تخیلات توده مردم شکل میگیرد. درواقع سرچشمه این قصهها باورها و آیینهای آغازین انسانهاست. باتوجه به اینکه اسطورهها نیز جزیی از فرهنگ هر ملت بهشمار میآیند، بنابراین ...



