ارائه الگوی برندسازی ملی در حوزه نخبگان و استعدادهای برتر با رویکرد تئوری دادهبنیاد
(ندگان)پدیدآور
شرعی, زهرهابراهیمی, سید عباسدامغانیان, حسینزارعی, عظیم
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
برندسازی ملی در خلال سالهای اخیر بهطور مداوم در حوزههای مختلف رو به افزایش است و این واقعیت که سرزمین و جامعه ایرانی بستری نخبه پرور است، این انگیزه را به وجود میآورد که برندسازی ملی در حوزه نخبگان صورت پذیرد تا بتوان از این واقعیت جهت متمایز کردن کشور و جذب نخبگان و استعدادهای برتر داخلی و خارجی استفاده کرد. براین اساس پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل برند ملی در حوزه نخبگان و استعدادهای برتر عرصه علم و فناوری انجامشده است. جامعه آماری پژوهش شامل نخبگان، مدیران و معاونتهای بنیاد ملی نخبگان و اساتید و محققان میباشند. نمونه آماری به روش هدفمند قضاوتی به تعداد 14 نفر انتخابشدهاند. ابزار گردآوری دادهها شامل مطالعات کتابخانهای و مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان بوده است. با استفاده از معیارهای مقبولیتو قابلیت تائید و همچنین میزان پایایی باز آزمون (بالغ بر 85 درصد) از روایی و پایایی نتایج اطمینان حاصل شد. تجزیهوتحلیل دادهها با رویکرد کیفی و با استفاده از روش تئوری داده بنیاد انجام شد و فرآیند کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی اجرا گردید. براین مبنا، یکایک اجزای پارادایم کدگذاری تشریح و مدل برندسازی ملی در حوزه نخبگان و استعدادهای برتر ترسیم گردید و در پایان نظریه مبتنی بر 6 قضیه کلی خلق شد.
کلید واژگان
برندسازی ملینخبگان و استعدادهای برتر
تئوری داده بنیاد
شماره نشریه
46تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایراناستادیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری ، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری ، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری ، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران



