طراحی مدل مدیریت زنجیره ی تأمین خدمات با رویکرد نظریه داده بنیاد
(ندگان)پدیدآور
رضائی پندری, عباسآذر, عادل
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در محیط نامطمئن و پررقابت عصر حاضر، کالاها و خدمات بهگونهای است که بسیار کم اتفاق میافتد سازمان یا مؤسسهای بهتنهایی و بدون کمک گرفتن و همکاری با دیگر سازمانها بتواند محصولی را تولید یا خدمتی ارائه کند. یکی از رویکردهای مورداستفاده شرکتها برای کسب مزیت رقابتی در چنین شرایطی استفاده از زنجیرهی تأمین است. با توجه به ماهیت متفاوت خدمات استفاده از مدلهای تولیدی در بخش خدمات با محدودیتهایی همراه است بنابراین با توجه به نامناسب بودن مدلهای زنجیرهی تأمین تولید محور در بخش خدمات، ضروری است تا مفهوم زنجیرهی تأمین در بخش خدمات و مدلی مفهومی جهت مدیریت زنجیره تأمین خدمات تعریف شود. این پژوهش کیفی باهدف غایی ارائه مدلی برای مدیریت زنجیرهی تأمین خدمات در صنعت بیمه با استفاده از طرح نظاممند نظریه داده بنیاد انجامشده است. برای شناسایی مؤلفههای مدل مصاحبههایی با 14 نفر از خبرگان و صاحبنظران صنعت بیمه انجام گرفت و سپس با دو مرحله کدگذاری باز و محوری مدل پارادایمی زنجیره تأمین شکل گرفت در ادامه بر اساس مدل پارادایمی، چارچوب مفهومی مدیریت زنجیرهی تأمین خدمات در قالب مدلی ارائه گردید که دربرگیرنده اجزاء و فرایندهای مدیریتی است که برای مدیریت کارآمد و اثربخش زنجیره تأمین خدمات صنعت بیمه موردنیاز است. این چارچوب میتواند مبنایی جهت طراحی مدلهای ارزیابی عملکرد و تعالی شرکتهای خدماتی قرار گیرد.
کلید واژگان
مدیریت زنجیره تأمینزنجیره تأمین خدمات
نظریه داده بنیاد
صنعت بیمه
شماره نشریه
39تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانسازمان پدید آورنده
دانش آموخته دکتری مدیریت (تحقیق در عملیات)، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایراناستاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران



