• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های مدیریت عمومی
    • دوره 9, شماره 33
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های مدیریت عمومی
    • دوره 9, شماره 33
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رویکرد همراستایی راهبردی و بلوغ متوازن در استقرار اثربخش مدیریت دانش

    (ندگان)پدیدآور
    یعقوبی, نورمحمددهقانی, مسعودموغلی, علیرضاوظیفه, زهرا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    استقرار مدیریت دانش، به همراستایی مؤلفه­های مهم داخلی و خارجی سازمان­ها و پیشبرد متعادل این مؤلفه­ها از مرحله­ای به مرحله دیگر نیاز دارد. تلفیق الگوی بلوغ سازمانی با الگوی استقرار اثربخش مدیریت دانش، مفهوم جدیدی برای ارزیابی روند رشد مؤلفه­های سازمانی ارائه می‌کند. پژوهش حاضر با هدف استقرار اثربخش مدیریت دانش با رویکرد همراستایی راهبردی و بلوغ متوازن در یکی از نهادهای انقلاب اسلامی انجام شده است. تحقیق از منظر ماهیت و روش جمع­آوری داده‏ها، توصیفی-پیمایشی و از منظر هدف کاربردی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش، کارشناسان نهاد را در برمی‌گیرد. از جامعه آماری به روش تصادفی طبقه­ای تعداد 122 نفر به عنوان گروه نمونه انتخاب و داده­های مورد نیاز به وسیله پرسش­نامه محقق ساخته جمع­آوری گردید. روایی صوری ابزار تحقیق نتایج قابل قبولی را نشان داد. روایی سازه به وسیله تحلیل عاملی تاییدی ارزیابی گردید. پایایی ابزار تحقیق با روش آلفای کرونباخ  برابر 974/0 بدست آمد که نشان دهنده قابلیت اعتماد قابل قبول پرسش­نامه می­باشد. نتایج تجزیه و تحلیل داده­های جمع­آوری شده با آزمون­های آماری مناسب و با نرم­افزار SmartPLS3 و SPSS، حاکی از آن است که در جامعه مورد مطالعه، همه شاخص­ها، مؤلفه­ها و عامل منابع انسانی در وضعیت مناسبی می‌باشند. به جز شاخص­های فرآیند مدیریت دانش، دیگر شاخص­ها، مؤلفه­ها و عامل ساختار در وضعیت مناسبی می‌باشند. به جز مؤلفه مخازن دانش و شاخص­های آن، سایر شاخص­ها، مؤلفه­ها و عامل زیرساخت در وضعیت مناسبی می‌باشند. شاخص­ها، مؤلفه­ها و عامل استراتژی، در وضعیت مناسبی نمی‌باشند. در نهایت مشخص شد که ابعاد الگوی استقرار اثربخش مدیریت دانش در جامعه مورد مطالعه از بلوغ متوازن برخوردار نمی‌باشد.
    کلید واژگان
    مدیریت دانش
    استقرار مدیریت دانش
    رویکرد همراستایی راهبردی
    بلوغ متوازن

    شماره نشریه
    33
    تاریخ نشر
    2016-11-21
    1395-09-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    سازمان پدید آورنده
    استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان
    دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه سیستان و بلوچستان
    استاد دانشگاه پیام نور
    استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان

    شاپا
    2538-3418
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/jmr.2016.2850
    https://jmr.usb.ac.ir/article_2850.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/238883

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب