• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های مدیریت عمومی
    • دوره 8, شماره 28
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های مدیریت عمومی
    • دوره 8, شماره 28
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی و تبیین مدل سیاست گذاری خبری بر اساس مولفه های بنیادین در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

    (ندگان)پدیدآور
    روشندل اربطانی, طاهرپور عزت, علی اصغرعقیلی, سید وحیدلبافی, سمیه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    برای تبیین سیاستگذاری رسانه­ای دو رویکرد وجود دارد، رویکرد اول که رویکرد سنتی به سیاستگذاری رسانه است، رسانه­ها را نهادهایی قابل سیاستگذاری می­داند و در این راستا بیشتر نقش دولت­ها و حاکمیت­ها را پر رنگ می­کند که چطور دولت­ها برای حفظ منافع عمومی دست به سیاستگذاری رسانه­ای می­زنند. رویکرد دوم رویکردی است که به لحاظ پیشرفت­های تکنولوژیک حوزه ارتباطات و ظهور رسانه­های نوین عرصه رسانه را عرصه­ای غیرقابل سیاستگذاری می­داند. طبق این چارچوب نظری می­توان مدلها و نظریه های موجود در حوزه سیاستگذاری رسانه­ای را در قالب این دو رویکرد از یکدیگر مجزا کرد. با اتکا به رویکرد نظری اول، این پژوهش، با روش نظریه زمینه ای تلاش دارد فرایند سیاستگذاری خبری در سیمای جمهوری اسلامی ایران را در قالب یک مدل ارائه  کند. نظریه حاصل نشان می­دهد که پدیده اصلی چنین فرایندی مضمونی تحت عنوان " اهمیت دادن سردبیر خبر به سوژه محوری یا اصالت ارزش رویداد در اخبار سیما" است که تحت تأثیر متغیرهایی، سیاستگذاری خبری اثربخش را تبیین می کند. بنابراین براساس تحلیل داده­های بدست آمده از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته و مدل به دست آمده از تحقیق، می­توان نتیجه گرفت که فرایند سیاستگذاری خبری در سیمای جمهوری اسلامی ایران بایستی رویکرد خود را در ارائه اخبار از مصلحت اندیشی به سوژه محوری تغییر داده تا بتواند در زمان­های حساسی همچون انتخابات مخاطب را جذب و سیاست­های کلان سازمان را تحقق بخشد.
    کلید واژگان
    سیاستگذاری
    خبر
    سیاستگذاری خبری
    رسانه
    نظریه داده بنیاد

    شماره نشریه
    28
    تاریخ نشر
    2015-08-23
    1394-06-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
    استاد دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
    دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
    دکتری مدیریت رسانه ، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران

    شاپا
    2538-3418
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/jmr.2015.2243
    https://jmr.usb.ac.ir/article_2243.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/238846

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب