بررسی تأثیر سبک های رهبری و سرمایه فکری بر عملکرد مدیران مدارس
(ندگان)پدیدآور
عبداللهی, محبوبهسادات نجفی, حسین
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش بررسی تأثیر سبک های رهبری و سرمایه فکری بر عملکرد مدیران مدارس منطقه 1 شهر تهران است. روش تحقیق توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری کلیه مدیران مدارس منطقه 1 شهر تهران به تعداد 200 نفر می باشد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 132 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه های سبک های رهبری باس و آوالیو (2003)با پایایی رهبری تحولی 92/0، رهبری تبادلی 87/0، سرمایه فکری بونتیس (1999)با پایایی 89/0و عملکرد مدیران نابدل(1386) با پایایی 84/0 بود. روایی ابزار توسط صاحبنظران تایید شد. برای تجزیه و تحلیل از آزمون رگرسیون استفاده شد. یافته ها نشان داد از میان ابعاد سبک رهبری تحول آفرین (نفوذ آرمانی و ملاحظه فردی) و از میان ابعاد سبک رهبری تبادلی(پاداش مشروط، مدیریت بر مبنای استثنا(فعال)، و از میان ابعاد سرمایه فکری (سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری) توانایی پیش بینی عملکرد مدیران مدارس منطقه 1 شهر تهران را دارند.
کلید واژگان
رهبری تحول آفرینرهبری تبادلی
سرمایه فکری
عملکرد مدیران
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
گروه مدیریت آموزشی- دانشکده علوم تربیتی و حسابداری-دانشگاه آزاد اسلامی رودهن- رودهن-ایرانمدیریت اجرایی، علوم تربیتی و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران



