ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول براساس مدل سروکوال
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول از دیدگاه دانشجویان انجام شد. به روش تصادفی طبقهای تعداد 393 نفر از دانشجویان دانشکدههای مختلف دانشگاه انتخاب شدند. با استفاده از مدل سروکوال دادههای لازم در دو زمینه ادراک و انتظار گردآوری شد. گردآوری دادهها بر مبنای پرسشنامه استاندارد سروکوال با پنج عامل تأیید شده از طریق تحلیل عاملی انجام شد. نتایج نشان داد که در تمامی ابعاد کیفیت خدمات آموزشی، شکاف کیفیت وجود داشت. بیشترین میانگین شکاف کیفیت در بُعد همدلی (34/2-) و بعد از آن به ترتیب در ابعاد تضمین (95/1-)، پاسخگویی (86/1-) و اطمینان (68/1-) مشاهده شد و کمترین میانگین شکاف مربوط به بُعد ملموس (54/1-) بود. همچنین، بین شکاف کیفیت در بُعد ملموس با متغیر جنسیت رابطه معنادار آماری مشاهده شد (05/0>p). در مجموع، انتظارهای دانشجویان از درک آنها از وضعیت موجود بیشتر است و در هیچ کدام از ابعاد کیفیت خدمات آموزشی، انتظارهای آنها برآورده نشده است. در راستای بهبود کیفیت خدمات آموزشی، کلیه ابعاد به ویژه بُعد همدلی باید در اولویت قرار گیرد.
کلید واژگان
مدل سروکوالارزیابی آموزشی
کیفیت آموزش عالی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2013-11-221392-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University



