تأثیر استراتژیهای رقابتی بر جذب ترافیک کالا و کشتی (مطالعة موردی: بندر امام خمینی)
(ندگان)پدیدآور
موسیوند, حمیدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به اهمیت بالای بنادر در اقتصاد کشور و تأثیر استراتژیهای رقابتی عمومی در بهبود مزیت رقابتی شرکتها، این تحقیق با هدف ارزیابی تأثیر بهکارگیری استراتژیهای رقابتی بر جذب ترافیک کالا و کشتی در بندر امام خمینی (ره) انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت و شکل اجراء، توصیفیی ـ پیمایشی است. جامعة آماری این تحقیق، کلیة مدیران و کارشناسان بندر امام خمینی به تعداد 703 نفر میباشند که از این میان نمونهای به حجم 250 نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شد. برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه استراتژی رقابتی پورتر (1990) شامل 27 پرسش و پرسشنامة جذب کالا و کشتی شامل 12 آیتم استفاده گردید. ضریب آلفای کرونباخ برای هر دو پرسشنامه بیش از 7/0 بهدست آمد که نشان میدهد پرسشنامهها از پایایی مطلوبی برخوردار میباشند. آزمون چولگی  و کشیدگی نشان داد که دادههای بهدست آمده از توزیع نرمال پیروی میکنند. برای آزمون فرضیات از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد استراتژی رهبری هزینه، استراتژی تمرکز و استراتژی تمایز بر جذب ترافیک کالا و کشتی تأثیر مثبت و معنیدار دارد.
کلید واژگان
بندر امام خمینی(ره)استراتژی رقابتی عمومی
استراتژی تمایز
استراتژی رهبری هزینه
استراتژی تمرکز
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01




