برنامهریزی تخصیص پهلوگاه در پایانه کانتینری بندر شهید رجایی
(ندگان)پدیدآور
داداشی, علیشیخ الاسلامی, عبدالرضابابایی تیرکلایی, عرفاننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پایانههای کانتینری مکانهایی هستند که در آن، محمولهها با استفاده از تجهیزات خاص از نقطهای به نقطهی دیگر منتقل میشوند. یکی از مهمترین مسائل در برنامهریزی عملیات ساحلی در پایانههای کانتینری، مسئله برنامهریزی پهلوگاه است، طوریکه برنامه پهلودهی کشتیها تأثیر بسزایی در برنامههای جرثقیلها، محوطه، انبار و مسیریابی کامیونها دارد. در این پژوهش یک مدل ریاضی خطی عدد صحیح مختلط بهمنظور برنامهریزی پهلوگاه با رویکرد مرکب و بازمان ورود دینامیک که قادر به برنامهریزی همزمان چند پایانه در یک بندر میباشد، پیشنهادشده است. برای ارزیابی مدل پیشنهادی ابتدا نتایج وضع موجود عملیات تخلیه و بارگیری بندر شهید رجایی با نتایج حاصل از مدل پیشنهادی مقایسه شده است. نتایج نشان دادهاند مدل پیشنهادی بهطور متوسط باعث کاهش 50 درصدی مقدار تأخیر خروج کشتیها در بندر کانتینری میشود. بهمنظور ارزیابی مدل ارائهشده در این پژوهش، در یک آزمایش دیگر، به مقایسه این مدل با مدل گسسته پیشنهادی موجود در ادبیات موضوع پرداخته شده است. نتایج نشان دادهاند مدل پیشنهادی میتواند مقدار تأخیر خروج کشتیها را به مقدار فراوانی در مقایسه با مدل گسسته مذکور کاهش دهد. درنتیجه بندر موردنظر میتواند با افزایش جلب رضایت شرکتهای کشتیرانی در رقابت با بنادر نزدیک خود، موفقتر عمل نموده و بهرهوری و سوددهی بالاتری داشته باشد.
کلید واژگان
حملونقل دریاییبرنامهریزی پهلوگاه
تخصیص پهلوگاه
پایانه کانتینری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
سازمان بنادرو دریانوردیسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مهندسی عمران گرایش برنامه ریزی حمل ونقل، دانشگاه علم و صنعت ایراناستادیار دانشکده مهندسی عمران، گروه برنامه ریزی حمل ونقل، دانشگاه علم و صنعت ایران
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه علوم و فنون مازندران




