ارزیابی تأثیر بکارگیری توأمان متغیرهای ارزشیابی نسبی برای تعیین روند سودهای پیشبینی نشده
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
محققین، برای استفاده از متغیرهای ارزشیابی و شناخت قدرت تبیین آنها در پیشبینی رفتار سود باقیمانده یا پیشبینی نشده، اغلب از یک نسبت در طبقه بندی شرکتها به دو گروه رشدی و ارزشی بر پایه نسبتP/B و یا P/E آنها استفاده کرده اند و در ایران نیز ارزشیابیها و قیمتگذاریهای سهام بر پایه نسبتهای P/E وگاهاً P/B بطور مجزا صورت گرفته است .لذا تلاش شده است با گروه بندی شرکتها با استفاده توأمان از نسبتهای P/E وP/B بتوان رفتار سود باقیمانده را پیشبینی نمود. بنابراین فرضیات زیر مطرح گردیده است: در شرکتهای رو به افول، انتظار کاهش در سود باقیمانده وجود دارد و در شرکتهای چرخشی، شرکتهای به رشد رسیده و نیز شرکتهای در حال رشد، انتظار میرود که سود باقیمانده افزایش یابد. همچنین در شرکتهای رقابتی، انتظار عدم تغییر در سود باقیمانده وجود دارد. با بررسی رابطه بین بازدهی سهام شرکتها با بازده بازار در فاصله سالهای 1379 تا 1384، نرخ هزینه سرمایه شرکتهایی که رابطه معنادار با بازده بازار داشتند، با استفاده ازمدلCAPM محاسبه و بر اساس آن سود باقیمانده شرکتها استخراج گردید. سپس به دلیل نرمال نبودن توزیع متغیرها , با انجام آزمونهای ناپارامتریک، رفتار سود باقیمانده و چگونگی تغییرات آن در دوره پنج ساله پس از سال پایه در گروههای شرکتها و نیز ارتباط نسبتهای P/E وP/B با متغیرها مورد پژوهش قرار گرفت و مشاهده شد که ارتباط پس از گروهبندی مشخص تر و قویتر میشود. همچنین گروهبندی شرکتها با استفاده توامان از هر دو نسبت، زمینه بررسی بیشتر رفتار سود باقیمانده شرکتها را در گروهها (که از نظر رشد و موقعیت اقتصادی وضعیت مشابهی دارند)، فراهم نموده و میتواند یاریگر پژوهشهای آتی باشد.
کلید واژگان
ارزشیابیمدل ارزشیابی نسبی
ارزشیابی سود اقتصادی
ارزشیابی سرمایه
ارزش دفتری
سود باقیمانده
نسبتهای ارزشیابی P/E و P/B
آزمون اقتصادسنجی
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2007-09-231386-07-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba'i University
شاپا
1735-210X2476-6453
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
ارزشیابی برنامهی درسی اجراشدهی مراکز متوسطه تیزهوشان در شیراز از دیدگاه دبیران با استفاده از الگوی cipp
جباری, سوسن (دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی, 2018-02-20)مقالهی حاضر با هدف کلی ارزشیابی برنامهی درسی تیزهوشان با تأکید بر مدل cipp انجام شده است. اطلاعات این پژوهش به صورت توصیفی میباشد. نمونه پژوهش شامل 120 نفر از دبیران مراکز تیزهوشان بود که به شیوه نمونهگیری خوشهای ...
-
ارزشیابی در سازمان و مدیریت
تقوایی, محمّد (دانشگاه یزدYazd University, 2004-02-20)آیین اسلام برای ارزشیابی اهمیت فوقالعادهای قائل است که در میان کمتر برنامهای از برنامههای گوناگون بشری به چشم میخورد. تعلیمات آگاهیبخش اسلام خود مبین این موضوع است که چگونه مسلمانان و معتقدان این آیین به اعمال ارزشیابی ...
-
تدوین و اعتبارسنجی الگویی برای ارزشیابی کتابهای درسی
ابراهیم کافوری, اکرم (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2010-12-22)در نظامهای آموزشی متمرکز، کتابهای درسی در شکل دادن یادگیری فراگیران نقشی مهم دارند. لذا ارزشیابی کتابهای درسی از اهمیت ویژهای برخوردار است. این پژوهش با هدف تدوین و اعتبارسنجی الگویی برای ارزشیابی کتابهای درسی بر اساس ...




