بررسی کارکرد رنگ در دیوان مولوی کُرد
(ندگان)پدیدآور
بیگزاده, خلیلامین پور, آرشالماسی, عطانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مؤثرترین ابزارهای آفرینش هنری-ادبی، رنگ است؛ چرا که رنگ، نه فقط پدیدهای طبیعی، بلکه واقعیتی روانشناختی و زیباشناختی محسوب میشود و با تصویرسازیهای ادبی، نقش مهمّی در القای مفاهیم مختلف به مخاطبان دارد؛ از اینرو تفسیر و تحلیل کارکرد رنگ در آثار شعری شعرا، میتواند مخاطب را با جهان فکری آنها آشنا کند و بسیاری از حالات روحی و زوایای پنهان شخصیتیِ خالق اثر هنری را بیان نماید. بنابراین، نوشتار حاضر برآن است تا با روش توصیفی-تحلیلی، رویکرد مولوی کُرد را نسبت به رنگها نشان دهد و با ارائهی تحلیلی در این زمینه، تصویر و توصیفی از روحیات و ابعاد شخصیّتی شاعر را ارائه دهد. بررسیها بیانگر آن است که رنگها و تنوّع آنها در شعر مولوی کُرد از بسامد قابل توجهی برخوردار است که در این میان رنگ سیاه، زرد، سفید و سبز به خاطر اوضاع اجتماعی زمان شاعر، اتفاقات و حوادث زندگی شخصی و همچنین اعتقادات و باورهای دینی وی، حضور برجستهای دارد. افزون براین، بسامد بالای رنگ سیاه و تیره در سرودههای شاعر، نشان از غلبهی روحیهی یأس و دلمردگی در مقطعی از زندگی شاعر دارد که اتفاقات ناگواری از قبیل بیماری، مرگ فرزند و همسر میتواند در این رویکرد دخیل بوده باشد.
کلید واژگان
رنگسمبل
نقد ادبی
شعر کُردی
مولوی کُرد
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
پژوهشکده کردستانشناسی دانشگاه کردستانKurdistan Studies Institute, University of Kurdistan
سازمان پدید آورنده
دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه رازی کرمانشاهکارشناسی ارشد تاریخ ایران اسلامی
کارشناسی ارشد زبان و ادبیات تطبیقی
شاپا
2645-36572717-0039




