نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorطارمی, طاهرهfa_IR
dc.contributor.authorتاکی, گیتیfa_IR
dc.contributor.authorیوسفیان, پاکزادfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:59:56Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:59:56Z
dc.date.available1399-07-09T02:59:56Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:59:56Z
dc.date.issued2020-02-20en_US
dc.date.issued1398-12-01fa_IR
dc.date.submitted2019-03-18en_US
dc.date.submitted1397-12-27fa_IR
dc.identifier.citationطارمی, طاهره, تاکی, گیتی, یوسفیان, پاکزاد. (1398). واکاوی پیکره‌بنیاد فراگفتمان تبادلی در مقالات علمی پژوهشی فارسی: انگاره هایلند (2005). پژوهشهای زبانی, 10(2), 129-151. doi: 10.22059/jolr.2019.278187.666490fa_IR
dc.identifier.issn1026-2288
dc.identifier.issn2676-3362
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jolr.2019.278187.666490
dc.identifier.urihttps://jolr.ut.ac.ir/article_75262.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/231484
dc.description.abstractمقوله «فراگفتمان»<sup><sup>[1]</sup></sup> که از جمله مباحث فراگیر در حوزه تحلیل گفتمان است، دربردارندۀ مشخصه­های انسجامی و بینافردی است و به ایجاد ارتباط میان متن و بافت حاوی این اطلاعات با هدف برقراری ارتباط با مخاطب، ساماندهی متن و تفسیر آن توسط مخاطب کمک می­نماید. در گفتمان علمی، ساختار و انسجام متنی ایجاب می­کند، نویسندگان به طور مناسب از فراگفتمان و انواع آن شامل فراگفتمان تبادلی و برهم­کنشی و راهبردهای آنها بهره برند لذا وجود تفاوت معنی­دار در کاربرد فراگفتمان و انواع راهبردهای آن در نمونۀ بارز گفتمان علمی زبان فارسی که همانا مقالات پژوهشی حوزه­های علمی مختلف است، مورد توجه قرار می­گیرد. فراگفتمان تبادلی جهت سازماندهی اطلاعات گزاره­ای متن به کار می­رود و مشتمل بر پنج راهبرد گذار، نشانگر قالبی، نشانگر درون­متنی، گواه­نما و تأویل­نما است. پژوهش حاضر در صدد آن است تا با رویکردی پیکره­بنیاد<sup>3</sup> و بر اساس انگارۀ هایلند (2005) به واکاوی فراگفتمان تبادلی<sup>4</sup>در مقالات علمی پژوهشی زبان فارسی بپردازد. بدین منظور، تعداد 120 مقاله علمی پژوهشی در سه حوزه علوم انسانی، علوم پایه و فنی مهندسی از پیکرۀ محک سمیم انتخاب و با تلفیق روش رایانه­ای (نرم­افزار واژه­نمای انت­کانک) و دستی به شناسایی و استخراج نشانگرهای فراگفتمان تبادلی و طبقه­بندی آنها پرداخته شد. تجزیه و تحلیل داده­ها حاکی از آن است که بر اساس آزمون آماری SPSS، تفاوت معنی­داری در کاربرد فراگفتمان تبادلی میان مقالات سه حوزۀ علمی مذکور وجود دارد، این امر دلالتی است بر این که  گرچه مقالات علمی به ژانر واحد (گفتمان علمی) تعلق دارند اما از ماهیت حوزۀ علمی وابسته نیز متأثر می­شوند. بازبینی تفکیکی انواع راهبردهای فراگفتمان تبادلی نشان می­دهد که از میان آنها، تنها نشانگرهای قالبی به طور یکسان میان سه حوزۀ علمی گوناگون توزیع شده­اند و وجود تفاوت معنی­دار در بسامد رخداد راهبردهای گذار، نشانگر درون­متنی، گواه­نما و تأویل­نما میان حوزه­های علمی مورد بررسی محرز می­گردد.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]. Metadiscourse.3. Corpus-based .4. Interactive metadiscourse.fa_IR
dc.format.extent653
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherUniversity Tehranen_US
dc.relation.ispartofپژوهشهای زبانیfa_IR
dc.relation.ispartofLanguage Researchen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jolr.2019.278187.666490
dc.subjectفراگفتمانfa_IR
dc.subjectنشانگرهای فراگفتمان تبادلیfa_IR
dc.subjectمقالات علمی پژوهشی فارسیfa_IR
dc.subjectانگارۀ هایلند (2005)fa_IR
dc.subjectبرنامۀ انت‌کانکfa_IR
dc.titleواکاوی پیکره‌بنیاد فراگفتمان تبادلی در مقالات علمی پژوهشی فارسی: انگاره هایلند (2005)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه سیستان و بلوچستانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه سیستان و بلوچستانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه سیستان و بلوچستانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue2
dc.citation.spage129
dc.citation.epage151


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد