پژوهشهای زبانی
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
تحلیل گفتمان دیگریسازی و استعمارگری در رمان رابینسون کروسو اثر دانیل دفو
(دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2024-12-21)در اوایل قرن هجدهم چهار کشور انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند تحت عنوان بریتانیای کبیر قرار گرفتند. در کنار این اتحاد و با پیشرفت علوم، انگلیسیها نخستین گامهای تبدیل شدن به یک قدرت استعماری را برداشتند. یکی از رویکردهای ...
-
انگارههای جاینام آبادیها در استان مرکزی
(دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2024-12-21)در شناخت فرهنگ و زبان هر مکان جغرافیایی، بررسی جاینامها از اهمیت زیادی برخوردار است. در این پژوهش سعی شده جاینامهای استان مرکزی بر اساس انگاره تنت و بلر (2021) که پیمایشی را درباره جاینامهای ملی استرالیا انجام دادند ...
-
مطالعه تاثیر شناختیِ زبانِ فیزیولوژیک بر زبانِ سخن در فارسی و عربی
(دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2024-12-21)پژوهش حاضر به مطالعه شناختی زبانهای فارسی و عربی در حوزه چشایی و محصول مترتب بر آن یعنی مزهها میپردازد با این هدف که از بخشی از فهم و ادراک فارسیزبانان و عربزبانان که از طریق حوزه چشایی حاصل میگردد شناخت حاصل نماید. ...
-
تأثیر سطوح آوایی زبان عربی در یادگیری مهارت شنیداری و گفتاری عربیِ ایرانیان غیر عربزبان
(دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2024-12-21)زبانهای فارسی و عربی در زمینه دادوستد واژگان بر یکدیگر تأثیراتی آوایی، دستوری و واژگانی داشتهاند و به لحاظ نظام آوایی با هم شباهتها و تفاوتهایی دارند؛ زبان عربی امروزه بهعنوان یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل و نخستین ...
-
تبیین ترتیب قرارگیری انواع صفتها در زبان فارسی بر پایۀ دستور گفتمانینقشی
(دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2024-12-21)هدف پژوهش حاضر، بررسی نحوۀ قرارگیری انواع صفات زبان فارسی در جمله بر اساس دستور گفتمانینقشی است؛ بنابراین در این مطالعه، دستور گفتمانینقشی در تعیین ترتیب قرارگیری و نحوی آرایش انواع صفات در جمله در زبان فارسی مورد بررسی ...
-
توصیف و تحلیل مؤلفههای زبانی اقناع در گفتمان اعضای شورای حل اختلاف، بر اساس نظریة لاکلا و موفه (رویکرد زبانشناسی حقوقی)
(دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2024-12-21)کارکرد اقناع به عنوان کنش زبانشناختی، تغییر نگرش و رفتار مخاطب یا تقویت باورهای اوست. بهطور کلی اقناع هدف اساسـی و غـایی همـه نوع رفتارهای ارتباطی است. اینگونه اقناع در قالب شگردهای زبانی اعمال میشود و پدیدة اقناع در ...
-
تطبیق محتوای درسی زبان انگلیسی با ترجیحات یادگیرنده در نظامهای آموزش الکترونیکی بر اساس الگوریتم ممتیک
(دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2024-12-21)امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بخش جداییناپذیر از زندگی بشر است. یکی از زمینههایی که سهم عمدهای از این فناوری را به خود اختصاص میدهد یادگیری است؛ به نحوی که استفاده از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در این زمینه منجر ...
-
مقایسۀ درک تضمن مقیاسی در کودکان 5-7 ساله و بزرگسال تکزبانۀ فارسیزبان
(دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2024-12-21)پزبانهای فارسی و عربی در زمینه دادوستد واژگان بر یکدیگر تأثیراتی آوایی، دستوری و واژگانی داشتهاند و به لحاظ نظام آوایی با هم شباهتها و تفاوتهایی دارند؛ زبان عربی امروزه بهعنوان یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل و نخستین ...
-
تحلیل پسوندهای – انی – ایی – ال زبان فارسی بر اساس ساختواژه شناختی
(دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2024-12-21)هدف ما در مقاله حاضر، تحلیل چندمعناییِ سه پسوند «انی – ایی و – ال» در زبان فارسی با رویکرد ساختواژه ساختی است. این تحلیل، در چارچوب نظریۀ ساختواژۀ ساختی بوی (2010، 2016) صورت میگیرد که ریشه در مکتب زبانشناسیشناختی و به ...
-
مقایسۀ چگونگی جایگزینی همخوانهای دندانی در (وام)واژههای انگلیسی و عربی
(دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2024-12-21)تبدیل یک واجِ زبان مبدأ به نزدیکترین آوای موجود در زبان مقصد یا زبان وامگیرنده «جایگزینی واج» نامیده میشود. زبانهای انگلیسی و عربی به طور مشترک دارای همخوانهای دندانی /D/و /T/ هستند که زبان فارسی فاقد آنهاست. هدف این ...
-
تأثیر نشانه های نوایی بر رفع ابهام نحوی در زبان فارسی
(دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2024-12-21)مطالعات بسیاری نشان دادهاند که نشانههای نوایی در ابهامزدایی از جملاتی که از ابهام نحوی برخوردارند، نقش مؤثری دارند. به پیروی از پژوهشهای قبلی، مطالعۀ حاضر نیز سعی بر آن داشت که چگونگی تأثیر نشانههای نوایی زیروبمی و ...
-
تحلیلی ناواژهگرا از ساخت نمود ناقص و تعامل آن با نمود کامل
(دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2024-12-21)در رهیافت ناواژهگرا به دستور، همۀ تکواژها، چه عناصر واژگانی، چه هستههای نقشنما، اجزاییاند که در حوزۀ نحو ادغام میشوند و سازههای بزرگتر را میسازند. بدین ترتیب، آنچه وند خوانده میشود، در واقع مقولهای صرفینحوی است ...
-
رویکردی اجتماعی- نشانهشناختی به پدیدۀ جهان کوچک در چشماندازهای زبانی شهری؛ مطالعه موردی تهران
(دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2024-07-22)در دهه 1960 استنلی میلگرام آزمایشی را انجام داد که بعدها با عنوان نظریه یا پدیده جهان کوچک مطرح و تثبیت شد. بر اساس این نظریه بین هر دو فرد در هر نقطه از جهان به طور متوسط حداکثر شش رابط یا حلقه وجود دارد. تاکنون از این ...
-
بررسی امتزاج در تصریف فارسی و انگلیسی در چارچوب نظریه صرف طبیعی
(دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2024-07-22)ویژگیهای تصریفی در زبانها دارای تنوع است و هر زبان در بیان روابط دستوری خود از طیفی از این ویژگیها بهره میجوید. گاه در تصریف یک مقوله دستوری، شرایط معنایی اقتضا میکند که چندین ویژگی تصریفی بهطور همزمان با هم به کار ...
-
ادب در زبان اشارۀ ایرانی: تحلیل علائم غیر دستی
(دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2024-07-22)هدف از پژوهش حاضر بررسی ادب در زبان اشارۀ ایرانی است. دادههای این پژوهش از طریق مصاحبه با 18 فرد ناشنوا شامل 9 مرد و 9 زن و 5 زن کمشنوا از شهرهای زنجان، تهران، انزلی، تبریز و ارومیه جمعآوری شده است. زبان ناشنوایان ...
-
نحو گروه ندایی در زبان فارسی رویکردی مشخصه بنیاد
(دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2024-07-22)هدف این مقاله تعیین رفتار نحوی مفهوم «ندا» در زبان فارسی از لحاظ ساختار درونی و جایگاه نحوی در چهارچوب رویکرد کمینه گرا است. در این مقاله نشان می دهیم مخاطب یا منادا که از آن با عنوان دقیق «گروه ندایی» یاد می کنیم، بر ...
-
ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻘﺶ آﮔﺎﻫﯽ واﺟﯽ در ﺗﻘﻠﯿﻞ ﺧﻄﺎﻫﺎی واﮐﻪای ﻓﺎرﺳﯽ زﺑﺎﻧﺎن در ﻓﺮاﮔﻴﺮی زﺑﺎن اﻧﮕﻠﻴﺴﯽ از ﻣﻨﻈﺮ واجشناسی ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ
(دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2024-07-22)ﻋﻠﻢ واجشناسی ﺗﻔﮑﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌۀ ﻧﻈﺎم اﺻﻮات زﺑﺎن اﺳﺖ و درک ﻣﺎ از ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺗﻮﻟﯿﺪ اﺻﻮات ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ واﺟﯽ و ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ اﺳﺖ. آﮔﺎﻫﯽ واﺟﯽ ﭘﯿﺶﻧﯿﺎزی ﺑﺮای ﻣﻬﺎرتﻫﺎی زﺑﺎﻧﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺧﻮاﻧﺪن، ﻧﻮﺷﺘﻦ و اﻣﻼء ﮐﻠﻤﺎت در دوران ﻣﺪرﺳﻪ و سالهای ﭘﺲ از ...
-
بررسی تأثیرپذیری ساخت بند موصولی ترکیآذربایجانی از زبان فارسی
(دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2024-07-22)هدف پژوهش حاضر، مطالعۀ تأثیر زبان فارسی بر ساخت بند موصولی زبان ترکیآذربایجانی است. دادههای این پژوهش از تعاملات زبانی گویشوران ترکیآذربایجانی استان اردبیل در بافتهای مختلف محاورهای گردآوری شده است. ابتدا ...
-
روش تدریس کوانتومی و خودکارآمدی نوشتار در یادگیری زبان انگلیسی: بررسی نگرش زبان آموزان
(دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2024-07-22)روش تدریس کوانتومی رویکردی آموزشی است که بر مشارکت فعال، تفکر انتقادی و یادگیری عمیق مطالب تأکید میکند. اخیراً، تدریس کوانتومی بهعنوان روشی محبوب برای بهبود نتایج یادگیری در دنیای آموزش رواج یافته است. به همین منظور، این ...
-
بررسی واژههای مرکب مختوم به ستاک «نگار» در زبان فارسی: رویکردی شناختی
(دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2024-02-20)یکی از فرایندهای واژهسازی در زبان فارسی، فرایند ترکیب است که گویشوران، از آن به شیوه زایا در ساخت واژگان با معانی نو استفاده میکنند. این فرایند، حاوی حداقل دو جزء است که هر دوی این اجزا، در ساخت معنی دخیل هستند. هدف ما ...



