رابطة هوش کارکنان و بلوغ هوشمندی کسبوکار در سازمانهای کاربر سیستمهای هوشمند
(ندگان)پدیدآور
امیری, مجتبیرونقی, محمدحسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه بهکارگیری مفاهیمی مانند هوشمندی کسبوکار بهدلیل ایفای نقش در تصمیمگیری سازمانی و ارتقای بهرهوری در صنایع مختلف بسیار مورد توجه است. شناخت و ارزیابی عوامل مؤثر در پیشرفت سیستمهای هوشمندی کسبوکار در سازمان بسیار اهمیت دارد. این پژوهش با هدف ارزیابی ارتباط بلوغ سیستمهای هوشمندی کسبوکار در یک سازمان با انواع هوش کارکنان درگیر با این سیستمها انجام گرفته است. در این تحقیق سه نوع هوش فرهنگی، هیجانی و منطقی ارزیابی شد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی با روش توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری شامل مدیران و کارکنان شرکتهای ایرانی میشوند که سیستمهای هوشمندی کسبوکار را بهکار میگیرند. 313 نفر از بین کارکنان و 48 مدیر به روش تصادفی ساده بهعنوان نمونة آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه است. آزمون Z و ضریب همبستگی اسپیرمن برای آزمون فرضیههای پژوهش، و تحلیل سلسلهمراتبی فازی برای تعیین وزن شاخصها بهکار گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد میان بلوغ هوشمندی کسبوکار و هوش فرهنگی، هیجانی و منطقی رابطة معنادار وجود دارد
کلید واژگان
بلوغ هوشمندی کسب وکارهوش فرهنگی
هوش منطقی
هوش هیجانی
آسیب شناسی مدیریت فرهنگ سازمانی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایراندکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2423-69422423-6934




