نقش تعدیلکنندۀ هویت سازمانی در رابطۀ سرمایۀ روانشناختی و رفتارهای شهروندی و انحرافی کارمندان ادارۀ کل آموزش و پرورش استان البرز (مطالعۀ موردی)
(ندگان)پدیدآور
مؤمنپور, نیشتمانحسنی, محمدقاسمزاده, ابوالقاسمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیلکنندۀ هویت سازمانی در رابطۀ سرمایۀ روانشناختی و رفتارهای شهروندی و انحرافی کارمندان ادارۀ کل آموزش و پرورش استان البرز انجام شد. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی بود. جامعۀ آماری پژوهش 210 نفر از کارمندان ادارۀ کل آموزش و پرورش استان البرز بودند که با استناد به جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 133 نفر برای نمونه انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از چهار پرسشنامه از جمله: سرمایۀ روانشناختی، هویت سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی و رفتارهای انحرافی سازمانی استفاده شده است که روایی و پایایی آنها با استناد به نظر متخصصان و ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تعدیلکننده استفاده شد. یافتهها حاکی از آن بودند که بین سرمایۀ روانشناختی و هویت سازمانی با بروز رفتارهای شهروندی و انحرافی در کارکنان رابطه وجود دارد. سرمایۀ روانشناختی و هویت سازمانی نیز رابطۀ مثبت و معناداری با هم دارند. همچنین، نقش تعدیلکنندۀ هویت سازمانی در رابطۀ بین سرمایۀ روانشناختی و کاهش رفتارهای انحرافی معنادار بود، اما نقش تعدیلکنندۀ هویت سازمانی در رابطۀ بین سرمایۀ روانشناختی و افزایش رفتارهای شهروندی تأیید نشد.
کلید واژگان
سرمایۀ روانشناختیرفتارهای شهروندی سازمانی
رفتارهای انحرافی
هویت سازمانی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، ارومیه، ایراناستاد، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، ارومیه، ایران
دانشیار، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
شاپا
2423-69422423-6934




