تأثیر تداعی کنندهها بر ارزش ویژه برند باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران
(ندگان)پدیدآور
قربانی آسیابر, مجتبینادری نسب, مهدیراه چمنی, احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تداعیات برند، کیفیت مورد نظر برند را به ماهیتی شناخته شده پیوند میدهند. تداعیات برند خصوصیاتی از برند هستند که ذکر نام آن برند، در ذهن مشتری نقش میبندند. این تداعیات معانی ضمنی و صریحی هستند که مشتری را با نام یک برند خاص پیوند میدهد یا همراه میکند بنابراین هدف اصلی در این مطالعه را بررسی تأثیر تداعی کنندهها بر ارزش ویژه برند باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران قرار دادیم. این پژوهش بر مبنای هدف، کاربردی است که از حیث شیوه اجراء، توصیفی- پیمایشی بود. محدوده مطالعاتی پژوهش، هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران در استادیومهای آزادی تهران، امام رضا (ع) مشهد، یادگار امام (ره) تبریز، نقش جهان اصفهان، غدیر اهواز بر روی باشگاههای فوتبال با توزیع جغرافیایی (منطقهای) در لیگ برتر 97-96 انجام شد و با پیشبینی احتمال ریزش نمونهها پرسشنامه بین 500 نفر از هوادارن تیمهای لیگ برتر حاضر در محل مسابقه به صورت حضوری و با روش سهمیهای – غیر احتمالی (Convenient Sampling) توزیع گردید که در نهایت 404 پرسشنامه قابلاستفاده برگشت داده شد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه محقق ساخته، شامل 48 سؤال بود، که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید مدیریت ورزشی و اقتصاد تأیید شد، و آلفای کرونباخ آن 927/0 به دست آمد. برای تحلیل نیز از نرمافزار SPSS v22 و نرمافزار Smart-PLS استفاده شده است.
یافتههای این تحقیق حاکی از آن است که آگاهی از برند (تداعی کنندههای برند) بر انتخاب برند و تمایل به تغییر برند منتخب مؤثر است و به سازمانها و تیمهای ورزشی در کسب درآمد از طریق فروش بلیط و محصولات کمک شایانی میکند.
کلید واژگان
ارزش ویژه برندتداعی کننده
برند
باشگاه
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایراناستادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
شاپا
1735-949X2008-255X




