تأثیر ابعاد خصوصیات کارآفرین، بازارگرایی و ارتباطات بر بازاریابی کارآفرینانه (مطالعه موردی: داروسازیهای استان تهران)
(ندگان)پدیدآور
برخورداری, علیکوزه گر, غلامرضافریدچهر, الهامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه اغلب شرکتهای داروسازی به دلیل ماهیت خاص محصولات و بازار خاص خود بعد از اخذ مجوز تولید محصولات جدید، برای معرفی آنها به بازار دچار مشکلات متعددی میباشند. لذا تحقیق حاضر با هدف تجزیه و تحلیل و رتبهبندی جامعه آماری شرکتهای داروسازی از منظر استفاده از شیوههای بازاریابی کارآفرینانه و میزان تأثیرگذاری ابعاد مختلف خصوصیات کارآفرینی، بازارگرایی و ارتباطات را بر بازاریابی کارآفرینانه صورت گرفت.
این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی است که به روش توصیفی–پیمایشی صورت گرفته. پاسخگویان سولات پرسشنامه افراد منتخب شرکتهای داروسازی استان تهران میباشند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه مجازی استاندارد استفاده شده که روایی آن از طریق کسب نظرات اساتید و خبرگان و همچنین تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن به روش تکنیک آماری آلفای کرونباخ تأیید گردیده است واز نرم افزارهای spss وpls برای تحلیلهای آماری استفاده گردید. یافتههای تحقیق حاکی از تأثیر مثبت و معنادارکلیه ابعادخصوصیات کارآفرین، بازارگرایی و ارتباطات بر بازاریابی کارآفرینانه میباشد. و رتبهبندی آنها بیانگر این است که بعد روابط اجتماعی از سازه ارتباطات بیشترین ضریب تأثیر و بعد رقیبگرایی از سازه بازارگرایی کمترین ضریب تأثیر را دارند. کاربرد این پژوهش در شرکتهای داروسازی به ویژه داروسازیهای استان تهران میباشد که براین اساس پیشنهاد میشود، در راستای اثر بخش نمودن بازاریابی کارآفرینانه توجه بیشتری معطوف ارتباطات و دانش بازاریابی کارکنان بازاریاب خود نمایند.
کلید واژگان
بازاریابی کارآفرینانهخصوصیات کارافرین
بازارگرایی
ارتباطات
شماره نشریه
40تاریخ نشر
2018-10-231397-08-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناستادیار، گروه مدیریت بازاریابی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
استادیار، گروه مدیریت بازاریابی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
شاپا
1735-949X2008-255X




