تاثیر فرهنگ و محتویات تبلیغات شوخ طبعانه بر قصد خرید محصول در چارچوب نگرشها و ادراکات مشتریان
(ندگان)پدیدآور
باقری, سیدمحمدقلی پور گودرزی, آزیتانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تبلیغات یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی برای افرادی است که قصد فروش محصول یا خدمت به کسی را دارند. شناسایی مهمترین عوامل در افزایش اثربخشی تبلیغات و در نظر گرفتن آنها در هنگام تهیه برنامه تبلیغاتی، میتواند تاثیر بسزایی در جهت بهبود تبلیغات و بالا بردن میزان اثربخشی آن داشته باشد. هدف پژوهش حاضر بدنبال مشخص کردن تاثیر فرهنگ و محتویات تبلیغات شوخ طبعانه بر قصد خرید محصول در چارچوب نگرشها و ادراکات مشتریان است. همچنین پژوهش حاضر از لحاظ گرداوری داده در زمره تحقیقات توصیفی قرار میگیرد. در پژوهش حاضر، برای جمعآوری دادهها از روش کتابخانهای و پرسشنامه استفاده گردید و حجم نمونه در این تحقیق ازآنجایی که نامحدود بوده و قابل اندازهگیری نمیباشد،384نفر حجم نمونه آماری این پژوهش بر اساس جدول مورگان میباشد. جهت تجزیه تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و Liserl استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که محتویات شوخ طبعی بر قصد خرید، قصد استفاده از نام تجاری، ادراک از طنز، اثربخشی تبلیغ، گرایش به تبلیغ و نگرش نسبت به تبلیغ تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین فرضیههای ادراک نسبت به طنز بر قصد خرید، قصد استفاده از نام تجاری، اثربخشی تبلیغ، گرایش به تبلیغ و نگرش نسبت به تبلیغ مورد تایید قرار گرفت. اما تاثیر گرایش نسبت به تبلیغ بر قصد استفاده از نام تجاری مورد تایید واقع نشد و رد شد.
کلید واژگان
قصد خریدقصد استفاده از نام تجاری
ادراک از طنز
اثربخشی تبلیغ
گرایش به تبلیغ
نگرش نسبت به تبلیغ
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2017-04-211396-02-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتسازمان پدید آورنده
استادیار، گروه حسابداری و مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، بابل، ایران
شاپا
1735-949X2008-255X




