نگرش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران نسبت به خرید اینترنتی بر اساس توسعه مدل پذیرش تکنولوژی و تعیین تاثیر جنسیت بر آن
(ندگان)پدیدآور
حمیدپور, مهساسعیدنیا, حمیدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این تحقیق مطالعه نگرش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران نسبت به خرید اینترنتی بر اساس توسعه مدل پذیرش تکنولوژی و تعیین تاثیر جنسیت بر آن بوده است. جهت توسعه مدل با توجه به ادبیات موضوع، عامل لذت در خرید اینترنتی به مدل مفهومی تحقیق اضافه گردیده است. برای این کار از جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران شامل: دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای علوم وتحقیقات، تهران مرکز و تهران جنوب نمونه ای به حجم 385 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب و با استفاده از پرسشنامه استخراج شده از پرسشنامه های لین (2007) ، چایلدرسا و همکاران (2001) مبادرت به جمعآوری اطلاعات گردید. روایی پرسشنامه از طریق فرمول cvr به تایید رسید و برابر 0.78 شد و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ که برابر 0.88 شد مورد تصدیق قرار گرفت. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از جهت شیوه جمع آوری اطلاعات پیمایشی است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها با به کارگیری نرم افزار SPSS حاکی از تاثیر متغیرهای سودمندی، سهولت استفاده و لذت بر نگرش نسبت به خرید اینترنتی میباشد و همچنین تاثیر متغیر سهولت استفاده بر سودمندی است. از طرف دیگر اثبات گردید متغیر جنسیت نقش تعدیل کننده در رابطه بین سودمندی و نگرش، همچنین رابطه بین سهولت استفاده و نگرش دارد ولی به عنوان تعدیل کننده در رابطه بین لذت و نگرش عمل نمی کند.
کلید واژگان
نگرش اینترنتیمدل پذیرش تکنولوژی
خرید اینترنتی
لذت در خرید اینترنتی
جنسیت در خرید اینترنتی
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتسازمان پدید آورنده
داﻧﺸﺠﻮی ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ارﺷﺪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اسلامی، واﺣﺪ ﻋﻠﻮم و ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت، تهران، اﻳﺮانعضو هیأت علمی داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ، واﺣﺪ تهران شمال، تهران، اﻳﺮان
شاپا
1735-949X2008-255X
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
تاثیر بازاریابی اینترنتی بر ریسک ادراک شده و اعتماد مشتری به خرید اینترنتی(مورد مطالعه: فروشگاه اینترنتی دیجی کالا)
ساینا فدایی بازقلعه؛ حسن غریبی (2021-05-28)هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر بازاریابی اینترنتی بر ریسک ادراک شده و اعتماد مشتری به خرید اینترنتی در فروشگاه اینترنتی دیجی کالا می باشد. برای بررسی تحقیق نمونهای شامل 385 نفر به صورت در دسترس از بین کانال تلگرامی و صفحات ...
-
ارائه مدل علی روابط حمایت اجتماعی و تعدی غیر اخلاقی سایبری با نقش واسطه ای اعتیاد اینترنتی، پرسه زنی اینترنتی و محرومیت اجتماعی
رستگار, احمد؛ صیف, محمد حسن؛ نگهداری, سمیه؛ دهقانی, فاطمه (انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری, 2024-08-01)زمینه: گسترش استفاده از اینترنت و شبکه های مجازی در میان نوجوانان بستر قرار گرفتن در معرض برخی خشونت های سایبری را فراهم کرده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطه ای اعتیاد اینترنتی، پرسه زنی اینترنتی و محرومیت اجتماعی ...
-
شورای رقابت و کسب وکارهای اینترنتی (تحلیل تصمیم جلسه 306 شورای رقابت در خصوص بررسی ادعای قیمتگذاری تهاجمی سامانههای درخواست اینترنتی خودرو)
زارعی, محمدحسین؛ شکوهیان, سیدعلیرضا؛ ادریسیان, حامد (موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2020-08-22)با افزایش فعالیت کسب وکارهای اینترنتی و رشد سهم بازاری آن ها، احتمال بروز اقدامات ضدرقابتی از سوی برخی از این کسب و کارها یا طرح ادعای انجام رویه های ضدرقابتی از طرف رقبا یا سایر اشخاص افزایش پیدا خواهد کرد. در این شرایط، ...




