تبیین نقش رفتار شهروندی سازمانی در ارزش ویژه برند مبتنی مشتری
(ندگان)پدیدآور
محمودی میمند, محمدهرندی, عطاءالهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رفتارهای شهروندی سازمانی به عنوان رفتارهای اختیاری و آگاهانه کارکنان، تاثیر بسزایی بر عملکرد فردی و سازمانی دارد و کارکنان را در وضعیتی قرار میدهد که به صورت داوطلبانه وظایفی فراتر از نقش و شرح شغل خود انجام دهند، از طرفی مقوله برند سازی و مدیریت برند امروزه طرفداران متعددی در نیای بازاریابی دارد تا جایی که ساخت یک برند قدرتمند در بازار، هدف بسیاری از سازمانها میباشد. در مقاله حاضر تاثیر رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن بر ارزش برند از دیدگاه مشتری در قالب ارائه مدلی محقق ساخته و نوآورانه مورد بررسی قرار گرفته است. دادههای مورد نیاز برای این تحقیق به صورت نمونه گیری تصادفی ساده از کارکنان صفی رستورانهای پدیده شاندیز در بخش رفتار شهروندی و به صورت نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس از مشتریان در بخش ارزش برند و در قالب پرسشنامه جمع آوری شده است. برای سنجش رفتار شهروندی از پرسشنامه پودساکف وارگان و برای سنجش ارزش برند از پرسشنامه محقق ساخته که بر اساس مطالعات کیم، تانگ و هاولی و آکر طراحی شده، استفاده شده است. این تحقیق از نوع کاربردی با ماهیت پیمایشی میباشد همچنین از روش معادلات ساختاری و به وسیله نرم افزار پی ال اس به منظور تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. نتایج به دست آمده بیان میدارد که کلیه ابعاد رفتار شهروندی سازمانی تاثیر معنادار مثبتی بر ارزش برند از دیدگاه مشتری دارند.
کلید واژگان
رفتار شهروندی سازمانینوع دوستی
تواضع و فروتنی
روحیه جوانمردی
وجدان کاری
فضیلت مدنی
ارزش برند
وفاداری به برند
آگاهی از برند
کیفیت ادراک شده
شماره نشریه
23تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتسازمان پدید آورنده
دانشیار، گروه مدیریت اجرایی وMBA ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایراندانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
شاپا
1735-949X2008-255X




