بررسی تاثیر گرایش به کارآفرینی و اطلاعات بازاریابی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان مرکزی
(ندگان)پدیدآور
فراهانی, حسنشعبانی, رضاغفاری, هادینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در محیط رقابتی امروز پاسخگویی به نیازهای متغیر مشتریان و عملکردی مناسب در میان رقبا در گرو داشتن اطلاعات صحیح و توجه به کار آفرینی در سطح شرکتها میباشد. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر عملکرد شرکتها با توجه به جنبههای کارآفرینی و اطلاعات بازار در شرکتهای کوچک و متوسط میباشد. پژوهش حاضر از نظر روش و ماهیت، از جمله تحقیقات علّی است؛ و به لحاظ اجرا، پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی بوده و از مدلیابی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل برای بررسی روابط بین اجزای مدل بهره برده است؛ جامعه آماری در این تحقیق، مشتمل بر مدیران و کارشناسان فروش شرکتهای کوچک و متوسط استان مرکزی در سال 1390 میباشند. برای رسیدن به اهداف تحقیق، تعداد 270 پرسشنامه بین مدیران و کارشناسان فروش شرکتهای کوچک و متوسط استان مرکزی توزیع گردید که از این مقدار تعداد 229 پرسشنامه آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که گرایش به کارآفرینی بر کسب اطلاعات بازاریابی، بهره برداری از اطلاعات بازار و عملکرد شرکت تاثیر معنی داری دارد همچنین فرضیه تاثیر کسب اطلاعات بازاریابی بر عملکرد شرکت نیز تایید شد اما فرضیه تاثیر بهرهبرداری از اطلاعات بازار بر عملکرد شرکت مورد حمایت قرار نگرفت. از محدودیتهای این پژوهش میتوان به پراکندگی پاسخگویان در شرکتهای مورد بررسی اشاره کرد که فرآیند پخش و جمع آوری پرسشنامهها را به کندی پیش میبرد. در نهایت به مدیران پیشنهاد میشود با بهره برداری از اطلاعات بازار و فراهم ساختن زمینههای لازم در خصوص کسب اطلاعات بازاریابی بسترهای لازم را در جهت پیشرفت و افزایش عملکرد شرکت فراهم آورند.
کلید واژگان
گرایش به کارآفرینیعملکرد شرکت
شرکت های کوچک و متوسط
اطلاعات بازاریابی
کارآفرین
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2014-02-201392-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایراندانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، باشگاه پژوهشگران جوان، اراک، ایران
دانشگا پیام نور استان مرکزی
شاپا
1735-949X2008-255X




