بررسی عوامل موثر بر انتخاب برند از جانب مشتریان با استفاده از روش تحلیل عاملی
(ندگان)پدیدآور
سمیعی نصر, محمودعلوی, سید مسلمنجفی سیاهرودی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه اهمیت مفهوم برند در خرید مشتریان به حدی است که برخی از صاحبنظران از آن به عنوان یک محصول کامل یاد کرده و معتقدند بسیاری اوقات مشتریان در عوض آنکه محصولی را خریداری نمایند، برندها را میخرند. از این رو شناخت عوامل موثر بر این انتخاب و بررسی ویژگیهای خاص برند اهمیتی دو چندان یافته و انجام تحقیقات متنوعی را در این زمینه ضرورت میبخشد. تحقیـق حاضر نیز با این هدف و تحت عنـوان بررسی علـل و عوامل مـوثر بر انتخـاب بـرند به انجام رسیده است. تحقیق حاضر از لحاظ روش ماهیتی پیمـایشی، توصیـفی و از لحاظ هدف ساختاری کاربردی دارد. جامعه تحقیـق شهروندان شیـرازی و نمونه آمـاری با تـوجه به شـاخص تحلیـل عـاملی بـرابـر400 نـفر (روش منطقهای) مـد نظر قرارگـرفته است. 
طبق یـافتههای آمـاری به دست آمده،30 متغیر تاثیـرگـذار در انتخـاب بـرند در 9 دستـه کلی قـرار گـرفتـهاند، که از میان این30 متغیر، 5 متغیر شامل قابلیت تلفظ آسان برند، مبهم نبودن برند، به خـاطر سپرده شدن آسان برند، زبان نـوشتاری و قابل فهم بودن برند در مهمتـرین دسته قرار گرفتهاند. از طرفی بر اسـاس تحلیـل کیـفی دادها نیز مشـخص گردید،  "تجـربه قبلی از خـرید برند" برای فـرد بیشترین تاثیـر را در انتخاب بـرند از جانـب وی داشته است.
کلید واژگان
برندانتخاب برند
خوشه بندی مشتریان
تحلیل عاملی
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2011-04-211390-02-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتشاپا
1735-949X2008-255X




