رابطه ساختاری کمالگرایی، خودکارآمدی، جهتگیری هدفی و علاقه به رشته با اهمالکاری تحصیلی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
ولی زاده, زهرااحدی, حسنحیدری, محمودمظاهری, محمد مهدیکجباف, محمد باقرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه ساختاری بین کمالگرایی، خودکارآمدی، جهتگیری هدفی و علاقه به رشته با اهمالکاری تحصیلی بوده است. جامعه پژوهشی تمامی دانشجویان کارشناسی سال تحصیلی 92 در دانشگاه تهران بودهاند. حجم کل جامعه آماری 12721 دانشجو بوده و نمونه انتخاب شده 272 دانشجوی کارشناسی از دانشکده های مختلف ( فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی )، شامل 159 دختر و 77 پسر بودند که با روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. روش پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری بوده است. دانشجویان به مقیاس ارزیابی اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، مقیاس چندبعدی کمالگرایی فروست و همکاران (1990)، مقیاس خودکارآمدی شرر (1982)، مقیاس جهتگیری هدفی الیوت و مک گریگور (2001)، و پرسشنامه علاقمندی به رشته هدایتی و همکاران (2012)، پاسخ دادند. یافتهها نشان داد متغیرخودکارآمدی (28/0-)، و متغیر جهتگیری هدفی مهارتمدار گرایشی (25/0-)، دارای رابطه مستقیم و غیر مستقیم منفی با اهمالکاری تحصیلی بوده است. متغیر علاقه به رشته (17/0-)، و سازماندهی (15/0- )، بطور مستقیم و منفی، نیز بعنوان متغیر واسطه ای با اهمال کاری تحصیلی رابطه داشت و متغیر تردید در کارها (22/0)، نیز بطور مستقیم و مثبت با اهمال کاری تحصیلی رابطه داشت. بعلاوه متغیر خودکارآمدی بیشترین اثر را روی اهمال کاری تحصیلی نشان داد. یافتههای این پژوهش می تواند به مشاوران تحصیلی و مربیان آموزشی در انجام مداخلات مفید جهت کاهش اهمالکاری تحصیلی و به تبع آن افزایش پیشرفت تحصیلی کمک کند.
کلید واژگان
اهمالکاری تحصیلیکمالگرایی
خودکارآمدی
علاقه به رشته
جهتگیری هدفی مهارتمدار
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات اصفهان، اصفهان، ایراناستاد روانشناسی رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
دانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
استاد روانشناسی دانشگاه اصفهان
شاپا
1735-448X2476-7654




