بررسی اثربخشی طرح آموزش مهارتهای زندگی در دبیرستانهای شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
سادات محسنی, هدیشفیع زاده, حمیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حـاضر بررسی اثربخشی طرح آموزش مهارتهای زندگی در مدارس مجری طرح از دیدگاه دبیران دبیرستانهای دخترانةشهر تهران در سال تحصیلی 91-1392 میباشد. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعة آماری، کلیة دبیران زن دبیرستانهای دخترانة شهر تهران است که درس مهارتهای زندگی را در سال تحصیلی 91-92 تدریس کردهاند(N=150). حجم نمونه، با استفاده از روش سرشماری 150 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامة محقق ساختة مهارتهای زندگی، شامل خود آگاهی، ارزشهای فردی– خانوادگی، تصمیمگیری، مقابله با اضطراب، برقراری ارتباط مطلوب، و انتخاب هدف است. روایی محتوایی ابزار اندازهگیری توسط صاحبنظران تأیید شد و پایایی پرسشنامه بر اساس محاسبة ضریب آلفای کرونباخ 85/0 محاسبه گردید. با استفاده از فنون آمار توصیفی(میانگین، فراوانی، رسم جدول، و نمودار) و آمار استنباطی(آزمون تی تک نمونهای و نیز آزمون فریدمن برای تعیین اولویتها) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که از نظر دبیران آموزش درس مهارتهای زندگی بر مهارتهای خودآگاهی، ارتباط مطلوب، ارزشهای فردی و خانوادگی، اضطراب، انتخاب هدف و تصمیمگیری مؤثر بوده است.
کلید واژگان
اثربخشیمهارت های زندگی
آموزش
دبیرستانهای دخترانه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-04-201395-02-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا(س)استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار،ایران
شاپا
1735-448X2476-7654




