نقش دلبستگی به والدین و همسالان و ازخودبیگانگی روانی در پیشبینی رفتار خرابکارانۀ نوجوانان
(ندگان)پدیدآور
افشاریان, نداکدیور, پرویننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش پیشبینیکنندگی دلبستگی به والدین و همسالان و ازخودبیگانگی روانی در پیشبینی رفتار خرابکارانۀ نوجوانان است. به منظور دستیابی به این هدف، از بین دانشآموزان دبیرستانی با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، نمونهای با حجم 320 نفر (176 دختر و 144 پسر) انتخاب و پرسشنامههای ازخودبیگانگی روانی (ملوین سیمن، 1959) پرسشنامۀ رفتار خرابکارانه و سیاهۀ دلبستگی به والدین و همسالان (آرمسدن و گرینبرگ، 1987) روی آنها اجرا شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین مولفههای مختلف ازخودبیگانگی روانی و کیفیت دلبستگی با رفتارهای خرابکارانه رابطه وجود دارد. همچنین، تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که ازخودبیگانگی روانی و کیفیت دلبستگی، پیشبینیکننده-های نیرومندی برای پیشبینی رفتارهای خرابکارانه در نوجوانان بودند (62.3%R2= ). با توجه به نتایج حاضر، توجه به شرایط ازخودبیگانگی روانی و کیفیت دلبستگی بین نوجوانان با والدین و همسالانشان در بررسی رفتار خرابکارانه، اهمیت دارد. لذا تأکید بر ایجاد فضای اعتماد، محبت، عاطفه و صمیمیت در رشد و تحول بهنجارِ دانشآموزان؛ برای والدین و مسئولین مدرسه امری ضروری است.
کلید واژگان
رفتار خرابکارانهازخودبیگانگی روانی
دلبستگی به والدین و همسالان
دانشآموزان دبیرستانی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-04-201395-02-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی (ره)استاد دانشگاه خوارزمی
شاپا
1735-448X2476-7654




