تحلیل محتوای کتابهای دین و زندگی دوره متوسطه از لحاظ میزان توجه به مباحث سبک زندگی اسلامی مبتنی بر سوره مبارکه حجرات
(ندگان)پدیدآور
نجفی, حسنجعفری هرندی, رضاسبحانی نژاد, مهدینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل میزان توجه به مباحث سبک زندگی اسلامی در کتب درسی دین و زندگی دوره متوسطه اجرا شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا و رویکرد پژوهش کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه کتابهای درسی دین و زندگی دوره متوسطه در سال تحصیلی 92- 1391 بود که با توجه به ماهیت موضوع پژوهش و محدودیت جامعه آماری از نمونهگیری صرف نظر شده، کل جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. ابزار اندازهگیری چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بود و نتایج پژوهش با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی بررسی و تحلیل شد. عمدهترین نتایج پژوهش بیانکننده آن است که: 1. از مجموع 4912 واحد ضبط شمارش شده در چهار کتاب دین و زندگی، 732 فراوانی یا 9/14% به مباحث و مؤلّفههای سبک زندگی اسلامی مبتنی بر سوره مبارکه حجرات توجه شده و میزان آن در کتابهای دین و زندگی پایه اول، دوم، سوم و چهارم دوره متوسطه به ترتیب 213، 139، 154 و 226 مرتبه است. 2. محور آداب زندگی ایجابی و مؤلّفه عدالت خواهی و حق طلبی به ترتیب با 584 و 68 مرتبه تکرار بیشترین و محور آداب زندگی سلبی و مؤلّفۀ بلند سخن نگفتن به ترتیب با 148 و 17 مرتبه تکرار کمترین فراوانی را به خود اختصاص دادهاند.
کلید واژگان
کتاب درسی دین و زندگیتحلیل محتوا
دوره متوسطه
سبک زندگی اسلامی
سوره حجرات
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-04-211394-02-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه شاهددانشگاه قم
دانشگاه شاهد
شاپا
1735-448X2476-7654




