آموزش گروهی کنترل خشم به شیوه رفتاری - شناختی و بررسی میزان تأثیر آن برتغییر پرخاشگری و کفایت اجتماعی نوجوانان پسر بدسرپرست ساکن خوابگاههای بهزیستی شهرستان تبریز
(ندگان)پدیدآور
فرج زاده, ربابپورشهریاری, مه سیمارضائیان, حمیدآهنگرانزابی, احدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش گروهی کنترل خشم به شیوه رفتاری - شناختی بر تغییر پرخاشگری و کفایت اجتماعی نوجوانان پسر بدسرپرست ساکن خوابگاههای بهزیستی شهرستان تبریز بود. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری 22 نفر از نوجوانان پسر بدسرپرست ساکن در خوابگاههای بهزیستی شهرستان تبریز بودند که همگی بهعنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. یک هفته قبل از اجرای آموزش گروهی از هر دو گروه پیشآزمون بهعمل آمد. سپس گروه آزمایش، 8 جلسه آموزش دیدند. پس از پایان جلسات از هر دو گروه پسآزمون بهعمل آمد و دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ شدند. یافتهها حاکی از فقدان تأثیر آموزش گروهی مدیریت خشم بر تغییر پرخاشگری و مهارت اجتماعی نوجوانان بود. نتیجه اینکه آموزش گروهی بهمدت 8 الی 10 جلسه، بهعبارتی آموزش کوتاه مدت، صرفاً نمیتواند تأثیر چندانی در تغیر مشکلات رفتاری از جمله پرخاشگری داشته باشد. بنابراین، اقدامات آموزشی و درمانی برای اصلاح مشکلات رفتاری بالاخص گروه خاص چون کودکان، نوجوانان و جوانان بدسرپرست بایستی همه جانبه، عمیق و بلند مدت باشد.
کلید واژگان
پرخاشگریکفایت اجتماعی
درمان شناختی
رفتاری
نوجوانان بد سرپرست
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
شاپا
1735-448X2476-7654




