بررسی تأثیر آمیزهای از فناوریهای نوین ارتباطات سیّار و چند رسانهای بر توان ترجمه دانشآموزان فارسی زبان
(ندگان)پدیدآور
جلیلیفر, علیرضاخزایی, سعیداحمدی, محمدبختیاری, ابوالفضلنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر پیوستهای تصویری و نوشتاری فراگیران بر یادگیری واژگان و ترجمه متون انگلیسی- فارسی از طریق تلفن همراه انجام شد. بدین منظور 158 نفر از دانشآموزان دختر و پسر از مدارس متوسطه شهر اصفهان از سطح پیش- متوسط مهارت زبانی انتخاب شدند. در ابتدا آنها در آزمونهای کوتاه مدت بصری و کلامی شرکت کردند (چن و همکاران، 2005). فراگیران بر اساس نتایج این آزمونها و بر حسب تواناییهای بصری و کلامی آنها به چهار گروه تقسیم شدند. در مرحله بعد واژگان جدید زبان انگلیسی را با پیوست (تصویری و نوشتاری) و بدون پیوست از طریق تلفن همراه فراگرفتند. در پایان آنها در آزمونهای ترجمه تشخیصی و یادآوری شرکت کردند. نتایج این آزمونها از تأثیر معنادار حافظه کوتاه مدت بر توان ترجمه آنها از طریق تلفن همراه حکایت داشت. یافتههای حاصل از این پژوهش میتواند نتایج مهمی را در حوزه مباحث نظری و عملی یادگیری واژگان و ترجمه متون انگلیسی از طریق تلفن همراه در پی داشته باشد.
کلید واژگان
پیوستهای تصویری و نوشتاریترجمه متون
حافظة کوتاه مدت
تلفن همراه
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
شاپا
1735-448X2476-7654




