چاره اندیشی برای «مسئله نابودی انتخاب» در برنامه درسی پست مدرنیسم
(ندگان)پدیدآور
قادری, مصطفینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مسئله انتخاب دانش ارزشمند،که در گذشته بر واقعی بودن و عینی بودن متکی بود، در برنامه درسی پست مدرنیسم نقطه قابل اتکایی ندارد و حول هیچ مرکزی نمیگردد. به طور بنیادیتر در حوزه برنامه درسی پست مدرن میتوان از جانشینی اصطلاح «داوری» به جای «انتخاب» دانش ارزشمند سخن گفت. استدلال این است که عصر انتخاب برنامههای درسی با گسترش نامحدود دانش، افسانهای شدن علم، تعبیری و تفسیری شدن حقیقت، حاکمیت پول و قدرت و معرفی زبان به عنوان ناخودآگاه به نابودی نزدیک شده است.چنین استدلالی در حوزه تعلیم وتربیت بسیار وسوسه کننده، اما نادرست است. زیرا نابودی انتخاب در برنامه درسی خود با غایت تعلیم وتربیت در تعارض است و تعلیم وتربیت بدون انتخاب و جهت گیری، تقریباً از معنا تهی شده یا حداقل به آنارشی منتهی میشود. هرچند برای متخصصان برنامههای درسی بسی سادهتر است که در مقام داوری برنامههای درسی انجام وظیفه کنند و سختیهای فراوان انتخاب دانش ارزشمند را واگذارند. منظور از انتخاب اخلاقی برنامههای درسی، انتخابی است که هماهنگی انسان با غایتهای نسل بشر، مانند صلح پایدار، حفظ محیط زیست و همزیستی مسالمت آمیز را باعث شود.در این مقاله تعارض موجود بین فرا روایتهای پست مدرنیستی و غایتهای اخلاقی بزرگ تحلیل میشود. راه حل پیشنهاد شده در این مطالعه این است که با رجوع به غایتهای اخلاقی بزرگ مانند صلح پایدار، حفظ محیط زیست و عدالت جهانی، که غایت نسل بشر محسوب میشوند، بتوان راه حلی برای رشد و تعالی بشری از مسیر آموزش و پرورش گشود.و به غایتهای بزرگ بشری (و نه منطقهای و محلی) نباید، به عنوان فراروایتهای بزرگ در برنامه درسی پست مدرن، حمله شود. در اینجا نوعی مسئولیت اخلاقی برای مربیان و متخصصان برنامه درسی در تعهد به غایتهای اخلاقی و جهان شمول احساس میشود.
کلید واژگان
پست مدرنیسمبرنامه درسی
نابودی انتخاب
غایتهای اخلاقی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2010-06-221389-04-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
شاپا
1735-448X2476-7654




