نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمصرآبادی, جوادfa_IR
dc.contributor.authorاستوار, نگارfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:52:23Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:52:23Z
dc.date.available1399-07-09T02:52:23Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:52:23Z
dc.date.issued2009-03-21en_US
dc.date.issued1388-01-01fa_IR
dc.date.submitted2012-09-17en_US
dc.date.submitted1391-06-27fa_IR
dc.identifier.citationمصرآبادی, جواد, استوار, نگار. (1388). اثربخشی نقشه مفهومی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دروس زیست‌شناسی، روان‌شناسی و فیزیک. اندیشه های نوین تربیتی, 5(1), 93-114. doi: 10.22051/jontoe.2009.171fa_IR
dc.identifier.issn1735-448X
dc.identifier.issn2476-7654
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2009.171
dc.identifier.urihttps://jontoe.alzahra.ac.ir/article_171.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/228887
dc.description.abstractنقشه مفهومی یکی از راهبردهای یاددهی _ یادگیری است، که می‌تواند یادگیری معنادار را در فراگیران تسهیل کند. مقاله حاضر بر اساس یافته‌های پژوهشی تدوین شده است که در آن میزان اثربخشی استفاده از نقشه مفهومی در یادگیری دروس زیست شناسی، روانشناسی و فیزیک ارزیابی شد. برای این منظور از یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. 12 کلاس درسی به روش نمونه گیری هدفمند (6کلاس آزمایش و 6کلاس کنترل) انتخاب شدند که در گروه‌های کنترل فراگیران به شیوه مرسوم درس‌های مذکور را یاد گرفتند و در گروه‌های آزمایشی مطالب درسی در قالب نقشه‌های مفهومی به دانش آموزان ارائه شد. همچنین دانش آموزان این کلاس‌ها خود نقشه‌های مفهومی مطالب تدریس شده را تهیه کردند. تأثیر این کاربندی بـر پیشرفت تحصیلی فراگیران در این دروس از طریق آزمون‌های پیشرفت تحصیلی با شاخص‌های مقبول روایی و پایایی اندازه گیری شد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که ارائه آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی در مقایسه با روش‌های مرسوم بر نمره‌های پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دروس زیست شناسی و روانشناسی تأثیر مثبتی داشت، اما کاربرد نقشه مفهومی در افزایش نمره‌های درس فیزیک مؤثر واقع نشد.fa_IR
dc.format.extent571
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه الزهراfa_IR
dc.publisherAlzahra Universityen_US
dc.relation.ispartofاندیشه های نوین تربیتیfa_IR
dc.relation.ispartofThe Journal of New Thoughts on Educationen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2009.171
dc.subjectآموزش علومfa_IR
dc.subjectنقشه مفهومیfa_IR
dc.subjectپیشرفت تحصیلیfa_IR
dc.subjectیادگیری معنی‌دارfa_IR
dc.titleاثربخشی نقشه مفهومی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دروس زیست‌شناسی، روان‌شناسی و فیزیکfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.citation.volume5
dc.citation.issue1
dc.citation.spage93
dc.citation.epage114


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد