| dc.contributor.author | حسین خانزاده, عباسعلی | fa_IR |
| dc.contributor.author | ملکی منش, ارزو | fa_IR |
| dc.contributor.author | طاهر, محبوبه | fa_IR |
| dc.contributor.author | مجرد, آرزو | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T02:52:04Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T02:52:04Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T02:52:04Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T02:52:04Z | |
| dc.date.issued | 2018-04-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-02-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-08-01 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-05-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حسین خانزاده, عباسعلی, ملکی منش, ارزو, طاهر, محبوبه, مجرد, آرزو. (1397). تأثیر آموزش مهارت خودآگاهی بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه، اعتیادپذیری، و خودکشی دانش آموزان دختر دبیرستانی. اندیشه های نوین تربیتی, 14(1), 135-157. doi: 10.22051/jontoe.2018.16655.1902 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-448X | |
| dc.identifier.issn | 2476-7654 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2018.16655.1902 | |
| dc.identifier.uri | https://jontoe.alzahra.ac.ir/article_3315.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/228780 | |
| dc.description.abstract | نوجوانی مرحلهای از تحول است که احتمال بروز رفتارهایی مانند رفتارهای پرخاشگرانه، اعتیادپذیری، و خودکشی در آن وجود دارد، مهارت خودآگاهی میتواند بسیاری از این مشکلات را در نوجوانان به حداقل برساند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت خودآگاهی بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه، اعتیادپذیری، و خودکشی دانشآموزان دختر دبیرستانی انجام شد. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور 40 دانشآموز شهرستان خشکبیجار که نمرات بالایی در رفتارهای پرخاشگری، اعتیادپذیری، و خودکشی داشتند برحسب شرایط ورود به پژوهش به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند (هر گروه 20 نفر). پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992)، اعتیادپذیری وید و همکاران (1992)، و خودکشی بک و همکاران (1979) برای هر دو گروه در مراحل پیش-آزمون و پسآزمون اجرا شد. آموزش مهارتهای خودآگاهی به مدت 11 جلسه 60 دقیقهای برای گروه آزمایش انجام شد درحالیکه گروه کنترل هیچگونه مداخلهای را دریافت نکردند و در پایان برای هر گروه پسآزمون اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مهارتهای خودآگاهی سبب کاهش پرخاشگری (001/0>p) و خودکشی (01/0>p) در دانشآموزان میشود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مهارتهای خودآگاهی سبب کاهش اعتیادپذیری دانشآموزان نشد (01/0<p). نتایج پژوهش بیانگر آن است که مهارت خودآگاهی با افزایش دانشافزایی در دختران نوجوان باعث بهبود رفتارهای پرخاشگری، اعتیادپذیری، و خودکشی آنها میشود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 316 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه الزهرا | fa_IR |
| dc.publisher | Alzahra University | en_US |
| dc.relation.ispartof | اندیشه های نوین تربیتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | The Journal of New Thoughts on Education | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2018.16655.1902 | |
| dc.subject | مهارت خودآگاهی | fa_IR |
| dc.subject | رفتارهای پرخاشگرانه | fa_IR |
| dc.subject | اعتیادپذیری | fa_IR |
| dc.subject | خودکشی | fa_IR |
| dc.subject | دانشآموزان دختر | fa_IR |
| dc.title | تأثیر آموزش مهارت خودآگاهی بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه، اعتیادپذیری، و خودکشی دانش آموزان دختر دبیرستانی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود،شاهرود، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 14 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 135 | |
| dc.citation.epage | 157 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0003-4060-0011 | |