نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسین خانزاده, عباسعلیfa_IR
dc.contributor.authorملکی منش, ارزوfa_IR
dc.contributor.authorطاهر, محبوبهfa_IR
dc.contributor.authorمجرد, آرزوfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:52:04Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:52:04Z
dc.date.available1399-07-09T02:52:04Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:52:04Z
dc.date.issued2018-04-21en_US
dc.date.issued1397-02-01fa_IR
dc.date.submitted2017-08-01en_US
dc.date.submitted1396-05-10fa_IR
dc.identifier.citationحسین خانزاده, عباسعلی, ملکی منش, ارزو, طاهر, محبوبه, مجرد, آرزو. (1397). تأثیر آموزش مهارت خودآگاهی بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه، اعتیادپذیری، و خودکشی دانش آموزان دختر دبیرستانی. اندیشه های نوین تربیتی, 14(1), 135-157. doi: 10.22051/jontoe.2018.16655.1902fa_IR
dc.identifier.issn1735-448X
dc.identifier.issn2476-7654
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2018.16655.1902
dc.identifier.urihttps://jontoe.alzahra.ac.ir/article_3315.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/228780
dc.description.abstractنوجوانی مرحله‌ای از تحول است که احتمال بروز رفتارهایی مانند رفتارهای پرخاشگرانه، اعتیادپذیری، و خودکشی در آن وجود دارد، مهارت خودآگاهی می‌تواند بسیاری از این مشکلات را در نوجوانان به حداقل برساند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت خودآگاهی بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه، اعتیادپذیری، و خودکشی دانش‌آموزان دختر دبیرستانی انجام شد. روش پژوهش شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور 40 دانش‌آموز شهرستان خشکبیجار که نمرات بالایی در رفتارهای پرخاشگری، اعتیادپذیری، و خودکشی داشتند برحسب شرایط ورود به پژوهش به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند (هر گروه 20 نفر). پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992)، اعتیادپذیری وید و همکاران (1992)، و خودکشی بک و همکاران (1979) برای هر دو گروه در مراحل پیش-آزمون و پس‌آزمون اجرا شد. آموزش مهارت‌های خودآگاهی به مدت 11 جلسه 60 دقیقه‌ای برای گروه آزمایش انجام شد درحالی‌که گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای را دریافت نکردند و در پایان برای هر گروه پس‌آزمون اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مهارت‌های خودآگاهی سبب کاهش پرخاشگری (001/0>p) و خودکشی (01/0>p) در دانش‌آموزان می‌شود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مهارت‌های خودآگاهی سبب کاهش اعتیادپذیری دانش‌آموزان نشد (01/0<p). نتایج پژوهش بیانگر آن است که مهارت خودآگاهی با افزایش دانش‌افزایی در دختران نوجوان باعث بهبود رفتارهای پرخاشگری، اعتیادپذیری، و خودکشی آنها می‌شود.fa_IR
dc.format.extent316
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه الزهراfa_IR
dc.publisherAlzahra Universityen_US
dc.relation.ispartofاندیشه های نوین تربیتیfa_IR
dc.relation.ispartofThe Journal of New Thoughts on Educationen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2018.16655.1902
dc.subjectمهارت خودآگاهیfa_IR
dc.subjectرفتارهای پرخاشگرانهfa_IR
dc.subjectاعتیادپذیریfa_IR
dc.subjectخودکشیfa_IR
dc.subjectدانش‌آموزان دخترfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش مهارت خودآگاهی بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه، اعتیادپذیری، و خودکشی دانش آموزان دختر دبیرستانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود،شاهرود، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue1
dc.citation.spage135
dc.citation.epage157
nlai.contributor.orcid0000-0003-4060-0011


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد