تأثیر آموزش مهارت خودآگاهی بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه، اعتیادپذیری، و خودکشی دانش آموزان دختر دبیرستانی
(ندگان)پدیدآور
حسین خانزاده, عباسعلیملکی منش, ارزوطاهر, محبوبهمجرد, آرزونوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نوجوانی مرحلهای از تحول است که احتمال بروز رفتارهایی مانند رفتارهای پرخاشگرانه، اعتیادپذیری، و خودکشی در آن وجود دارد، مهارت خودآگاهی میتواند بسیاری از این مشکلات را در نوجوانان به حداقل برساند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت خودآگاهی بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه، اعتیادپذیری، و خودکشی دانشآموزان دختر دبیرستانی انجام شد. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور 40 دانشآموز شهرستان خشکبیجار که نمرات بالایی در رفتارهای پرخاشگری، اعتیادپذیری، و خودکشی داشتند برحسب شرایط ورود به پژوهش به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند (هر گروه 20 نفر). پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992)، اعتیادپذیری وید و همکاران (1992)، و خودکشی بک و همکاران (1979) برای هر دو گروه در مراحل پیش-آزمون و پسآزمون اجرا شد. آموزش مهارتهای خودآگاهی به مدت 11 جلسه 60 دقیقهای برای گروه آزمایش انجام شد درحالیکه گروه کنترل هیچگونه مداخلهای را دریافت نکردند و در پایان برای هر گروه پسآزمون اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مهارتهای خودآگاهی سبب کاهش پرخاشگری (001/0>p) و خودکشی (01/0>p) در دانشآموزان میشود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مهارتهای خودآگاهی سبب کاهش اعتیادپذیری دانشآموزان نشد (01/0p) و خودکشی (01/0>p) در دانشآموزان میشود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مهارتهای خودآگاهی سبب کاهش اعتیادپذیری دانشآموزان نشد (01/0p) در دانشآموزان میشود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مهارتهای خودآگاهی سبب کاهش اعتیادپذیری دانشآموزان نشد (01/0
کلید واژگان
مهارت خودآگاهیرفتارهای پرخاشگرانه
اعتیادپذیری
خودکشی
دانشآموزان دختر
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-04-211397-02-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود،شاهرود، ایران
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
شاپا
1735-448X2476-7654




