نقش فرهنگ دانشگاهی بر سهیم سازی دانش بین اعضای هیأت علمی مطالعه موردی دانشگاه الزهراء(س)
(ندگان)پدیدآور
ممنون, میناعدلی, فریباصمدی, پرویننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی مؤلفه های فرهنگ دانشگاهی بر سهیم سازی دانش میان اعضای هیأت علمی دانشگاه الزهراء(س) انجام شد. مؤلفه های فرهنگ دانشگاهی: استقلال آکادمیک، آزادی علمی، مدیریت دانشگاه، اخلاق حرفه ای، ارتباطات، کارجمعی و گروهی، فرهنگ یادگیری، اعتماد، سیستم پاداش و ارزیابی بودند. روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی، ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. مشارکت کنندگان، اعضای هیأت علمی علوم انسانی از رشته های نرم-کاربردی بودند که با نمونه گیری هدفمند (13 نفر) در این پژوهش حضور داشتند. داده ها با روش تحلیل محتوای کیفی بررسی شدند. یافته های پژوهش نشان می دهند فعالیت های سهیم سازی دانش میان اعضای هیأت علمی دانشگاه الزهراء(س) ضعیف است و مؤلفه های فرهنگ دانشگاهی در محیط دانشگاه دارای ضعف های اساسی است و به عنوان مانع فعالیت های سهیم سازی دانش عمل می کنند هم چنین در این پژوهش مشارکت کنندگان کمبود زمان و تک جنسیتی بودن دانشگاه را از دیگر موانع سهیم سازی دانش بیان کردند که بر فرهنگ دانشگاهی آن اثرگذار است. به رغم این که تغییرات فرهنگی زمان بر است، با برنامه ریزی راهبردی مدیریت دانش می توان بر بیشتر این موانع غلبه کرد.
کلید واژگان
واژگان کلیدی: سهیم سازی دانشفرهنگ دانشگاهی
اعضای هیأت علمی
دانشگاه الزهراء(س)
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-04-211396-02-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایراننویسنده مسئول: استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران
شاپا
1735-448X2476-7654




