ارتباط بین نارسایی هیجانی، کودک آزاری و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پسر دبیرستانی
(ندگان)پدیدآور
ابوالقاسمی, عباسرضایی جمالویی, حسنحرفتی, رعنانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مطالعه، تعیین ارتباط بین نارسایی هیجانی، کودک آزاری و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پسر دبیرستانی بود. آزمودنیهای پژوهش شامل 200 دانشآموز دبیرستانی بود که به روش تصادفی مرحلهای از شهر اردبیل انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه نارسایی هیجانی و مقیاس کودک آزاری استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که نارسایی هیجانی (16/0- = r)، آزار روانی (34/0- = r) و غفلت روانی (20/0- = r) با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان همبستگی منفی معنیداری دارند. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که آزار روانی و شناسایی احساسات بهترین پیشبینی کنندههای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان میباشند. این یافتهها نشان میدهند که نارسایی هیجانی و کودک آزاری با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مرتبط است. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه آموزش و بهداشت روانی دانش آموزان دارد.
کلید واژگان
نارسایی هیجانیکودک آزاری
پیشرفت تحصیلی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2011-10-231390-08-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
شاپا
1735-448X2476-7654




