مرور دوره 46, شماره 1 بر اساس عنوان

  • آیا اصل طرد شق ثالث یک شرط سلبی برای حقیقت است؟ 

    شفیعی, محمد؛ علی اکبر مسگری, احمد (دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2018-06-22)
    کانت منطق را به دو حوزه کلی منطق عمومی و منطق استعلایی تقسیم می­کند. منطق عمومی نسبت به اعیان خنثی است و صرفا قواعد انسجام خود اندیشه و از این رو صرفا شرایط سلبی حقیقت را بیان می­کند. اما آیا اصل طرد شق ثالث که می­گوید از ...

  • «آیا رنج بد است؟» درک پارفیت و نیچه درباره‌ی رنج 

    محبوبی, حمید رضا (دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2018-06-22)
    درِک پارفیت استدلال می‌کند که باور هنجاری پایه «هر رنجی فی‌نفسه بد است»، باوری است شهودی و لذا مورد توافق همه‌ی آدمیان در شرایط ایده‌آل. در این میان نیچه، به‌عنوان فیلسوفی که بارها رنج را نیک دانسته یا از خوبی رنج و درد ...

  • ترکیب اتحادی ماده و صورت و مسأله اتحاد عاقل و معقول 

    زالی, مصطفی (دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2018-06-22)
    اتحاد عاقل و معقول در موضعی که معقول مغایر ذات عاقل باشد از ابداعات فلسفه صدرایی به شمار می‌رود. در تبیین کیفیت هستی‌شناختی این اتحاد، برخی مقصود از آن را، تحقق عاقل و معقول به وجودی یکتا و از جهتی یکتا و برخی دیگر، تحقق ...

  • دلوز: ماشین میل و ترکیب‌های آن 

    صدرالحفاظی, سید علی؛ ریخته گران, محمدرضا (دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2018-06-22)
    اساس نظریه‌ی میل دلوز بر مفهوم ایجابیت و آفرینش استوار است. این نظریه در مقابل نظریه‌ی رایج روانکاوی فروید درباره‌ی میل است که در آن میل‌ورزی مبتنی بر یک فقدان اولیه و ازلی، یعنی تجربه‌ی اختگی و از دست دادنِ مادر با دخالتِ ...

  • زمینه‌های گذر به وجود به مثابه بنیان آگاهی در شلینگ 

    خواجه نوری, محمدرضا؛ غفاری, حسین (دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2018-06-22)
    تفکرات و جهت گیری‌هایفلسفی شلینگ در طول دوران حیاتش دستخوش تغییر و دگرگونی بسیاری قرار گرفت؛ اما به یک معنی می‌توان اذعان داشت که همگی در چهارچوب یک طرح بنیادین قرار می‌گیرند، چرا که وجود یا این همانی مطلق در معرض تعاطی ...

  • زیست‌جهان و پارادوکس سوبژکتیویته 

    رمضانلو, زهرا؛ فتح زاده, حسن؛ مصطفوی, شمس الملوک (دانشکده ادبیات وعلوم انسانی, 2018-06-22)
    چکیده هوسرل با متمایز کردن روش شهودی خود از آن‌چه روش رجعی کانت می‌نامد به دنبال رسیدن به یک معرفت استعلایی اصیل است. به نظر هوسرل مقولات کانتی صرفاً منجر به یک معرفت صوری و فاقد محتوای انضمامی درباره‌ی قلمرو استعلایی ...