ارزیابی میزان مسئولیتپذیری دانشجویان دانشگاه کاشان
(ندگان)پدیدآور
امینی, محمدرحیمی, حمیدصالحی, معصومهموسوی, سمیه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف این مقاله، بررسی مسئولیتپذیری دانشجویان دانشگاه کاشان بوده است. روش: روش مورد استفاده در این تحقیق، توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش، شامل کلیۀ دانشجویان دانشگاه کاشان بود که از میان آنها 149 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. در تحقیق حاضر از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شده است. ابزار تحقیق، پرسشنامۀ محققساختۀ مسئولیتپذیری در قالب 42 گویۀ بستهپاسخ با طیف پنج درجهای لیکرت بود. روایی محتوایی و سازه پرسشنامه توسط افراد متخصص مورد تأیید قرار گرفت و ضریب پایایی آن، با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 86/0 برآورد شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح استنباطی (آزمون t تکنمونهای، آزمون t مستقل، تحلیل واریانس) با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس صورت گرفت. یافتهها: یافته ها نشان داد: میانگین هر یک از مؤلفههای مسئولیتپذیری بالاتر از حد متوسط است. بین میزان مسئولیتپذیری دانشجویان بر حسب جنسیت، تفاوت معنادار وجود ندارد؛ اما این تفاوت بر حسب رشتۀ تحصیلی و مقطع تحصیلی معنادار است. نتیجهگیری: دانشجویان تمایل دارند هر کاری را به بهترین نحو انجام دهند و به موقع تمام کنند؛ به قوانین دانشگاه پایبند و متعهدند؛ خود را در حفظ اموال عمومی دانشگاه مسئول میدانند. همچنین دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به عنوان مهمترین و اساسیترین اشکال سرمایهگذاری در نیروی انسانی، باید برای آموزش و تقویت مهارتها و قابلیتهای اجتماعی و از جمله مسئولیتپذیری در عرصههای فردی و اجتماعی تلاش کنند.
کلید واژگان
مسئولیتپذیریخودمدیریتی
نظمپذیری
سازمانیافتگی
پیشرفتگرایی
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01



