ارتباط مؤلفه های هیجانی و شناختی شادی با موفقیت تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
کهولت, نعیمهجوکار, بهرام
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: افزایش موفقیت تحصیلی دانشجویان، از اهداف مهم مراکز آموزش عالی کشور محسوب میشود؛ لذا توجه به عوامل مؤثّر بر آن، قابل اهمیت است. از این رو، تحقیق حاضر با هدف تعیین ارتباط شادی با موفقیت تحصیلی انجام گرفته است.روش: روش مقاله زمینه یابی(Survay ) است. شرکتکنندگان پژوهش 530 نفر (353 دختر و 177 پسر) از دانشجویان دانشگاه شیراز بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به وسیلة مقیاسهای عاطفة مثبت و منفی (PANAS) و رضایت از زندگی (SWLS) مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین برای تعیین موفقیت تحصیلی آزمودنیها، معدل تحصیلی آنان مورد استفاده قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ و روایی آنها با استفاده از روش تحلیل عاملی احراز شد. نتایج بیانگر روایی و پایایی مطلوب پرسشنامهها بود.یافته ها: نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نشان داد که مؤلّفة شناختی شادی (رضایت از زندگی) پیشبینیکنندة مثبت و معنادار برای موفقیت تحصیلی است، اما مؤلّفة هیجانی شادی (عواطف مثبت و منفی) از قدرت پیشبینی معنادار برای موفقیت تحصیلی برخوردار نیست. نتیجهگیری: یافتهها نشان دادند که رضایت از زندگی به عنوان مؤلفة شناختی شادی، یکی از عوامل مؤثّر در افزایش موفقیت تحصیلی دانشجویان است
کلید واژگان
عواطف مثبت و منفیرضایت از زندگی
موفقیت تحصیلی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-02-201390-12-01



