بررسی تطبیقی- ترامتنی تأثیر کتابنگارههای مکتب هرات بر اورهان پاموک با تأکید بر داستان خسرو و شیرین نظامی و رمان نام من سرخ
(ندگان)پدیدآور
ابراهیمی, مرضیهمحمودی, فتانهنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهشهای نوین تطبیقی با بهکارگیری روشهای نقد بینامتنی به دنبال کشف روابط متون با یکدیگرند. ژرار ژنت، در الگوی ترامتنیت، از مناسبات میان متون سخن میگوید. به تعبیر وی، ترامتنیت هرآن چیزی است که یک متن را در ارتباط با متون دیگر قرار میدهد. در نگارگری ایرانی، متون تصویری غالباً الهام از متون کلامی خلق میشوند. مکتب هرات از برجستهترین مکاتب نگارگری ایران است که همنشینی کلام و تصویر در کتابنگارههای آن بسیاری از هنرمندان جهان را تحت تاثیر قرار داده است. نزدیک به شش قرن پس از خلق این آثار، در ادبیات معاصر ترکیه، اورهان پاموک، در رمان نام من سرخ به خلق روایتی دربارهی نگارگری میپردازد. اهمیت نگارههای مکتب هرات در این رمان بهگونهایست که گویا بخشی از داستان در زمینۀ این نگارهها رخ میدهد. این پژوهش با بهرهگیری از نظریهۀ ترامتنیت ژنت به بررسی چگونگی بازتاب کتابنگارههای مکتب هرات در رمان پاموک پرداخته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، رمان نام من سرخ نتیجۀ تراگونگیِ خلاقانۀ کتابنگارههای مکتب هرات است و بیشمتنی بر این آثار قلمداد میشود.
کلید واژگان
ژنتترامتنیت
نام من سرخ
اورهان پاموک
مکتب هرات
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد / دانشگاه مازندراندانشیار/ دانشگاه مازندران
شاپا
2588-41312588-7092




