نشانه شناسی تئاتر نو
(ندگان)پدیدآور
مهم کار خیراندیش, پریسانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
برای بررسی کارکرد یک مجموعه نمیتوان به شناخت پارهای از عناصر ساختاری آن بسنده کرد. به همین دلیل است که شناخت پارههای پیکر تئاتر نو، یا عناصر ساختاری آن، نیز به تنهایی برای بررسی کارکرد کل مجموعة تئاتری میـــدان نمیدهند، از اینرو آن را باید بر نظامی استوار کرد که ویژگیهای تئاتر نو مبتنی بر آن انتظام یابد. از اینجاست که پارهها را تنها با ساختار پیکـرهها میتوان دریافت. در این مقاله با تحلیل ساختارگرایانه دربارة تئاتر نو میکوشیم تا به نتایجی برسیم که شاید بهتر باشد برای نیل به آن، نخست و با یاری گرفتن از تئاتر یونسکو، برخی از عناصر ساختاری تئاتر نو، یا تئاتر ریشخند را یک به یک بررسی کرده، سپس تفاوت پیکرة این تئاتر را با تئاتر سنتی مورد توجه قرار داده و تفاوتی را که همزمان نشان دهندة جوهرة تئاتر نو است، روشن میگردانیم. از مهمترین این تفاوتها همان زبان صحنهای است که از آن جمله میتوان بهحرکات، نورپردازیها، اصوات و ... اشاره کرد که اهمیتی ویژه مییابند تا از این طریق بر جنبة نمایشی اثر بیافزایند.
کلید واژگان
تضاد تئاتر سنتیتئاتر ناب
تئاتر نو
ریشخند
زبان صحنهای
شفافیت نمادین
نشانه شناسی
شماره نشریه
60تاریخ نشر
2010-12-221389-10-01
ناشر
دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، کارشناس ارشدشاپا
2588-41312588-7092




