سوبژکتیویتة آمریکاییهای آفریقاییتبار در رمان محبوب اثر تونی موریسن
(ندگان)پدیدآور
رضایی, اعظممرندی, سیدمحمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در این پژوهش کوشیدهایم با انطباق نظریههای سوبژکتیویته بر رمان محبوب، اثر تونی موریسون، به تعریفی از سوبژکتیویتة آفریقاییهای ساکن آمریکا دست بیابیم. از آنجاییکه موریسن در رمان محبوب، زندگی گروهی از بردههای تازه آزاد شده را که زندانی تلخ بردگیاند، به تصویر میکشد، سوبژکتیویتة اینان را میتوان در قالب رابطة استعمارگر و استعمارشده توصیف کرد. رفتارهای غیر انسانی سفیدپوستان نیروی خودباوری و منیت را در بردگان میکشد. با اینحال ایستادگی بردگان در برابر سازوکارها و گفتمانهای مطیعکنندة نظام بردهداری نشان از خودآگاهی و عاملیت آنهاست. در این مقاله کوشیدهایم با بهرهبری از نظریههای منتقدان پسا-استعمار مانند هومی بابا، فرانتز فانون و ادوارد سعید و همچنین نظرات گلوریا انزالدوا، منتقد و فمینیست معاصر که شرایطی استعمارگونه را تجربه کرده، به این پرسشها پاسخ دهیم که چگونه بردگان قادر به حفظ احساس هویت و خودآگاهی در نظام بردهداریاند و تا چهاندازه عاملیت کارهایشان به خود آنها باز میگردد. در ادامه، سوبژکتیویته سیاهان در دوران آزادی نیز بررسی شده است و اهمیت حفظ روابط قومی و اتحاد بین سیاهپوستان در رهایی از سوبژکتیویتة کالا شدة شکلگرفته در دوران بردگی و رشد سوبژکتیویتهای قدرتمند و پویا نشان داده شدهاست.
کلید واژگان
سوبژکتیویتهعاملیت
فرهنگ/ منطقة مرزی
گفتمان
هویت مستیزو
شماره نشریه
59تاریخ نشر
2010-09-231389-07-01
ناشر
دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه تهران، کارشناس ارشددانشگاه تهران، دکترا
شاپا
2588-41312588-7092




