• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • Technical and VOcational Educatiin
    • دوره 5, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • Technical and VOcational Educatiin
    • دوره 5, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی ضرورت یادگیری مفاهیم ریاضی در آموزش فیزیک

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    865.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تاریخ به روشنی رابطه نزدیک پیشرفت همگام ریاضی و فیزیک را نشان میدهد که لاجرم ­این مطلب را  نمیتوان در آموزش و یادگیری علوم تجربی نادیده گرفت .از این رو مقاله حاضر به بررسی اثربخشی یادآوری وآموزش پیشنیازهای دانش ریاضی بر یادگیری مفاهیم فیزیک می پردازد .طرح پژوهش به روش آزمایشی چهارگروهی سولومون با دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر پایه اول متوسطه شهرستان آبدانان از توابع استان ایلام بودند که تعداد 115 نفر از آنان در چهار گروه ( دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل) به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. به منظور تحلیل داده ها از شاخصهای آمار توصیفی و آمار استنباطی نظیر تحلیل واریانس چند متغییره (MANOVA)، آزمون ویلکاکسون-مان-ویتنی و آزمون t مستقل استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آنست که یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت دانش آموزان در یادگیری مفاهیم علم فیزیک، عدم آشنایی کافی دانش آموزان با پیش نیازهای ریاضی است. لذابرای افزایش درک مفهومی دانش آموزان از فیزیک و بهبود عملکرد آن ها در آزمون های فیزیک باید به ضرورت آموزش و یادآوری پیش نیازهای ریاضی قبل ازِارائه مفاهیم، چه در ساختار کتب درسی و چه در حین تدریس، توجه شود. همچنین، در نظر گرفتن اهمیت این موضوع می تواند ما را در بهبود پیشرفت تحصیلی و جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان کمک نماید
    کلید واژگان
    آموزش فیزیک
    پیش نیازهای دانش ریاضی
    یادگیری
    کلاسهای متداول فیزیک

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2016-02-20
    1394-12-01
    ناشر
    دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
    دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

    URI
    http://jorie.sru.ac.ir/article_456.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/226730

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب