نقش اعتماد اجتماعی و استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی بر سرمایه فرهنگی شهروندان تهرانی
(ندگان)پدیدآور
نورانی آسیابر, زهراشیری, طهمورثمحسنی, رضاعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سرمایه فرهنگی با ارتقای درک و قدرت افراد در به کارگیری دانشها و مهارتها موجب توانمندی آنان میگردد. هدف این تحقیق بررسی تأثیر اعتماد اجتماعی و استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر سرمایه فرهنگی شهروندان تهرانی است. این تحقیق از نوع توصیفی-علی است با روش پیمایشی می باشد وجامعه آماری شامل کلیه شهروندان تهرانی بالای 18 سال است. انتخاب نمونه با تلفیق نمونهگیری خوشهای و طبقهبندی نامتناسب است و ابزار جمعآوری اطلاعات و دادهها پرسشنامه و مصاحبه بوده که میان 418 نفر اجرا گردید. در بررسی فرضیات از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون و در بررسی مدل تحقیق از تکنیک تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که با افزایش استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، سرمایه فرهنگی افزایش مییابد و بالعکس. همچنین با افزایش اعتماد اجتماعی، سرمایه فرهنگی افزایش مییابد و بالعکس. مدل به دست آمده از تحلیل مسیر نشان میدهد که استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی به طور مستقیم و متغیر اعتماد اجتماعی، به شکل غیرمستقیم و از طریق تأثیرگذاری بر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر سرمایه فرهنگی اثر میگذارد. استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر بیشتری نسبت به اعتماد اجتماعی بر سرمایه فرهنگی دارد.
کلید واژگان
اعتماد اجتماعیاستفاده از شبکه های اجتماعی مجازی
سرمایه فرهنگی
شهروندان تهرانی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخالسازمان پدید آورنده
دکتری جامعه شناسی سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراندانشیار گروه جامعهشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
دانشیار گروه جامعهشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران




