تبیین رفتارهای نوآورانه معلمان براساس باورهای غیرمنطقی و تفکر سیستمی آنان
(ندگان)پدیدآور
مهرآمیز, سارااکبری بورنگ, محمدرستمی نژاد, محمد علینوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده  هدف: این پژوهش با هدف پیش بینی رفتار نوآورانه معلمان براساس باورهای غیرمنطقی و تفکر سیستمی آنان انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 96-95را که تعداد 1340 نفر بودند را شامل شد. نمونه مورد مطالعه بر اساس جدول مورگان 297 معلم برآورد که به شیوه نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های تفکر سیستمی پالما، باورهای غیرمنطقی برنارد و رفتار نوآورانه کانتر استفاده شد. داده های گردآوری شده با استفاده از رگرسیون چندگانه و t-test تک نمونه ای با کمک spss مورد تحلیل قرار گرفت.  یافته ها: نتایج نشان داد تفکر سیستمی و رفتار نوآورانه معلمان در سطح بالاتر از متوسط قرار دارد. همچنین نتایج نشان داد که از بین مؤلفه های تفکر سیستمی، تنها یادگیری مستمر پیش بینی کننده باورهای غیرمنطقی معلمان است (0/05> p)، یادگیری مستمر بیشتر از شناخت مدل های ذهنی می تواند رفتار نوآورانه آنان را پیش بینی کند (0/01> p). همچنین از بین مؤلفه های باورهای غیرمنطقی، نگرش نسبت به دانش آموزان بیش تر از نگرش نسبت به مدرسه و تحمل پایین می تواند رفتار نوآورانه معلمان را پیش بینی کند (0/01> p).  p)، یادگیری مستمر بیشتر از شناخت مدل های ذهنی می تواند رفتار نوآورانه آنان را پیش بینی کند (0/01> p). همچنین از بین مؤلفه های باورهای غیرمنطقی، نگرش نسبت به دانش آموزان بیش تر از نگرش نسبت به مدرسه و تحمل پایین می تواند رفتار نوآورانه معلمان را پیش بینی کند (0/01> p).  p). همچنین از بین مؤلفه های باورهای غیرمنطقی، نگرش نسبت به دانش آموزان بیش تر از نگرش نسبت به مدرسه و تحمل پایین می تواند رفتار نوآورانه معلمان را پیش بینی کند (0/01> p).  p).  نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش در خصوص تبیین رفتار نوآورانه معلمان بر اساس تفکر سیستمی و باورهای غیرمنطقی آنان و از آنجا که باورهای غیرمنطقی نیز بر اساس تفکر سیستمی قابل پیش بینی است، لزوم توجه دست اندرکاران و مسئولین طراحی دوره های ضمن خدمت نسبت به برگزاری دوره هایی به منظور بهبود تفکر سیستمی معلمان جهت کاهش باورهای غیرمنطقی و بهبود رفتارنوآورانه معلمان بسیار مهم می نماید
کلید واژگان
"رفتار نوآورانه""باورهای غیرمنطقی"
"تفکرسیستمی"
"بیرجند"
خلاقیت و نوآوری از جنبههای روانشناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روانشناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامیسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران  استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران
استادیار تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران 




