• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
    • دوره 4, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
    • دوره 4, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    واکاوی برخی از عوامل تأثیرگذار بر خلاقیت ریاضی از منظر تازه‌کاران ریاضی: مهارت‌ها و دانش ریاضی و ویژگی‌های شخصیتی

    (ندگان)پدیدآور
    یافتیان, نرگس
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    639.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه: فعالیت‌های خلاقانه در ریاضی به‌منزلة فعالیتی مرتبه بالا نیازمند دانش و مهارت‌هایی غنی در آن حیطه و ویژگی‌های شخصیتی خاصی است. از جمله گام‌های ضروری در راستای شناسایی این دانش و مهارت‌ها و همچنین ویژگی‌های شخصیتی، انجام پژوهش‌هایی است که به تدوین و ارائه نظریه‌هایی می‌پردازد که از بطن جامعه خود برخاسته باشد. هدف: چگونگی تأثیرگذاری دانش و مهارت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی بر خلاقیت ریاضی دانشجویانی که درگیرفعالیت‌های خلاقانه ریاضی هستند. روش پژوهش: رویکرد کیفی به روش نظریة زمینه‌ای با استفاده از ابزار مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختار یافته به کار گرفته شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان رشته ریاضی در دانشگاه‌های دولتی واقع در شهر تهران هستند. برای انجام مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختار یافته، 13 دانشجوی ریاضی با روش نمونه‌گیری هدفمند و نظری به طور داوطلبانه دعوت به همکاری شدند. جهت حصول اطمینان از کیفیت تحقیق از معیارهای باورپذیری، اطمینان‌پذیری، انتقال‌پذیری و تأییدپذیری استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که برای مقوله‌های دانش و مهارت‌های ریاضی و ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان زیر مقوله‌هایی حاصل شده است که چگونگی تأثیر آن‌ها در ارائه راه‌حل‌هایِ خلاقانه در حل مسائل ریاضی را تبیین می‌کند. نتیجه‌گیری: نظام‌های آموزشی و متخصصان امور تعلیم و تربیت باید با اتکا بر یافته‌های علمی به تبیین دقیق‌تری از فرایند یاددهی- یادگیری دست یابند و با فراهم کردن محیط‌هایی که بتوانند یادگیرندگان را با وضعیت‌ها و مسائل چالش برانگیز مواجه کنند و در حین دست و پنجه نرم کردن و حل این مسائل، زمینه را برای پرورش خلاقیت در آن‌ها مهیا کنند.  
    کلید واژگان
    خلاقیت ‌ریاضی
    آموزش ریاضی
    دانش و مهارت‌های ریاضی
    ویژگی‌های شخصیتی
    نظریة زمینه‌ای

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2015-01-21
    1393-11-01
    ناشر
    باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی yaftian@srttu.edu

    شاپا
    2228-6640
    URI
    http://journal.bpj.ir/article_523483.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/224202

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • بررسی تفاوت دختر و پسر در متغیرهای مرتبط به عملکرد ریاضی (خودپنداره‌ی ریاضی، انگیزش یادگیری ریاضی و عملکرد قبلی ریاضی) و نقش آن بر پیشرفت ریاضی 

      کیامنش, علیرضا؛ پور اصغر, نصیبه (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2009-04-21)
      تحقیق حاضر به بررسی تفاوت جنسیتی در متغیرهای خودپنداره­ی ریاضی، انگیزش یادگیری ریاضی، پیشرفت ریاضی و عملکرد قبلی ریاضی در بین دانش­آموزان دختر و پسر سال اول دبیرستان می­پردازد. بدین منظور نمونه­ای تصادفی مرکب از 300 نفر ...

    • نقش خودکارآمدی ریاضی، جهت‌گیری‌های هدفی و اضطراب ریاضی بر عملکرد ریاضی دانش‌آموزان سال دوم متوسطه (رشته ریاضی) شهر تهران 

      شهنی کرم زاده, مانا؛ حجازی, الهه؛ خان زاده, علی؛ حجازی, باقر (دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2010-12-22)
      هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر متغیر انگیزشی جهت‌گیری هدفی و اضطراب امتحان بر عملکرد درس ریاضی‏، با میانجی‌گری خودکارآمدی ریاضی‏، می‌باشد. برای انجام این تحقیق 240 دانش‌آموز، 120دختر و 120پسر‏‏، پایه دوم رشته ریاضی دبیرستان‌های ...

    • بررسی‌ رابطه‌ علی‌ جنسیت‌، عملکرد قبلی‌ ریاضی‌، منابع‌ خودکارآمدی‌ ادراک‌ شده‌ ریاضی‌، هدف‌گذاری‌، باورهای‌ خودکارآمدی‌ ریاضی‌ و سبکهای‌ اسنادی‌ با عملکرد بعدی‌ ریاضی‌ در دانش‌آموزان‌ سال‌ دوم‌ دبیرستانهای‌ شهر اهواز 

      رجبی, غلامرضا؛ شهنی‌ییلاق, منیجه؛ شکرکن, حسین‌؛ حقیقی, جمال‌ (دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2005-11-22)
      هدف‌ این‌ تحقیق‌ بررسی‌ رابطه‌ علی‌ جنسیت‌، عملکرد قبلی‌ ریاضی‌، منابع‌ خودکارآمدی‌ ادراک‌ شده‌ ریاضی‌، هدف‌گذاری‌، باورهای‌ خودکارآمدی‌ ریاضی‌ و سبکهای‌ اسنادی‌ با عملکرد بعدی‌ ریاضی‌ در دانش‌آموزان‌ سال‌ دوم‌ دبیرستانهای‌ ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب