واکاوی برخی از عوامل تأثیرگذار بر خلاقیت ریاضی از منظر تازهکاران ریاضی: مهارتها و دانش ریاضی و ویژگیهای شخصیتی
(ندگان)پدیدآور
یافتیان, نرگسنوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه: فعالیتهای خلاقانه در ریاضی بهمنزلة فعالیتی مرتبه بالا نیازمند دانش و مهارتهایی غنی در آن حیطه و ویژگیهای شخصیتی خاصی است. از جمله گامهای ضروری در راستای شناسایی این دانش و مهارتها و همچنین ویژگیهای شخصیتی، انجام پژوهشهایی است که به تدوین و ارائه نظریههایی میپردازد که از بطن جامعه خود برخاسته باشد. هدف: چگونگی تأثیرگذاری دانش و مهارتها و ویژگیهای شخصیتی بر خلاقیت ریاضی دانشجویانی که درگیرفعالیتهای خلاقانه ریاضی هستند. روش پژوهش: رویکرد کیفی به روش نظریة زمینهای با استفاده از ابزار مصاحبههای عمیق و نیمه ساختار یافته به کار گرفته شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان رشته ریاضی در دانشگاههای دولتی واقع در شهر تهران هستند. برای انجام مصاحبههای عمیق و نیمه ساختار یافته، 13 دانشجوی ریاضی با روش نمونهگیری هدفمند و نظری به طور داوطلبانه دعوت به همکاری شدند. جهت حصول اطمینان از کیفیت تحقیق از معیارهای باورپذیری، اطمینانپذیری، انتقالپذیری و تأییدپذیری استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان میدهد که برای مقولههای دانش و مهارتهای ریاضی و ویژگیهای شخصیتی دانشجویان زیر مقولههایی حاصل شده است که چگونگی تأثیر آنها در ارائه راهحلهایِ خلاقانه در حل مسائل ریاضی را تبیین میکند. نتیجهگیری: نظامهای آموزشی و متخصصان امور تعلیم و تربیت باید با اتکا بر یافتههای علمی به تبیین دقیقتری از فرایند یاددهی- یادگیری دست یابند و با فراهم کردن محیطهایی که بتوانند یادگیرندگان را با وضعیتها و مسائل چالش برانگیز مواجه کنند و در حین دست و پنجه نرم کردن و حل این مسائل، زمینه را برای پرورش خلاقیت در آنها مهیا کنند.
کلید واژگان
خلاقیت ریاضیآموزش ریاضی
دانش و مهارتهای ریاضی
ویژگیهای شخصیتی
نظریة زمینهای
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-01-211393-11-01
ناشر
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامیسازمان پدید آورنده
استادیار گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی yaftian@srttu.eduشاپا
2228-6640Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بررسی تفاوت دختر و پسر در متغیرهای مرتبط به عملکرد ریاضی (خودپندارهی ریاضی، انگیزش یادگیری ریاضی و عملکرد قبلی ریاضی) و نقش آن بر پیشرفت ریاضی
کیامنش, علیرضا؛ پور اصغر, نصیبه (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2009-04-21)تحقیق حاضر به بررسی تفاوت جنسیتی در متغیرهای خودپندارهی ریاضی، انگیزش یادگیری ریاضی، پیشرفت ریاضی و عملکرد قبلی ریاضی در بین دانشآموزان دختر و پسر سال اول دبیرستان میپردازد. بدین منظور نمونهای تصادفی مرکب از 300 نفر ...
-
نقش خودکارآمدی ریاضی، جهتگیریهای هدفی و اضطراب ریاضی بر عملکرد ریاضی دانشآموزان سال دوم متوسطه (رشته ریاضی) شهر تهران
شهنی کرم زاده, مانا؛ حجازی, الهه؛ خان زاده, علی؛ حجازی, باقر (دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2010-12-22)هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر متغیر انگیزشی جهتگیری هدفی و اضطراب امتحان بر عملکرد درس ریاضی، با میانجیگری خودکارآمدی ریاضی، میباشد. برای انجام این تحقیق 240 دانشآموز، 120دختر و 120پسر، پایه دوم رشته ریاضی دبیرستانهای ...
-
بررسی رابطه علی جنسیت، عملکرد قبلی ریاضی، منابع خودکارآمدی ادراک شده ریاضی، هدفگذاری، باورهای خودکارآمدی ریاضی و سبکهای اسنادی با عملکرد بعدی ریاضی در دانشآموزان سال دوم دبیرستانهای شهر اهواز
رجبی, غلامرضا؛ شهنیییلاق, منیجه؛ شکرکن, حسین؛ حقیقی, جمال (دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2005-11-22)هدف این تحقیق بررسی رابطه علی جنسیت، عملکرد قبلی ریاضی، منابع خودکارآمدی ادراک شده ریاضی، هدفگذاری، باورهای خودکارآمدی ریاضی و سبکهای اسنادی با عملکرد بعدی ریاضی در دانشآموزان سال دوم دبیرستانهای ...




